Bootje varen in de Dutch Canals

2 september 2018 - Negombo, Sri Lanka

In Negombo is niet zo heel veel te doen. Het is een vissersplaatsje met een groot uitgestrekt zandstrand. Aan het strand bevinden zich alle hotels en guesthouses en in deze straat is het een drukte van belang met alle toeristen die daar logeren met evenveel restaurantjes, koffietentjes en alle andere zaken waar toeristen zo aan verknocht zijn. De belangrijkste trekpleisters van Negombo zijn de Fishmarket, de zee, de karakteristieke bootjes met bruine zeilen, de kanalen (Dutch canals) en de Portugeese kerken . Deze laatste zijn overblijfselen uit de koloniale tijd. Hun torens steken overal bovenuit. Bijzonder aan Negombo is dat Christenen, Boeddhisten, Hindoeisten en Islamieten vredig naast elkaar en vooral met elkaar leven .

Na de fles wijn en de vermoeidheid van de reisdag zijn we vrijwel gelijk in slaap gevallen na terugkomst op de kamer. Vanmorgen dan ook heerlijk ontspannen wakker geworden. Eerst het balkon op om het strand te zien en de zeelucht op te snuiven….. Ahhhh dit is heerlijk wakker worden. Volledig ontspannen, fris en fruitig schuiven we aan voor het ontbijt. Dat ziet er ook al zo geweldig uit, en smaakt net zo lekker als het diner van gisterenavond Vandaag staat een boottochtje op het programma door de Dutch Channels en een citytripje door Negombo. Niets spannends dus maar goed genoeg om te wennen en de eerste dag mee te beginnen. Om 09.15 uur zit Sunil ( onze chauffeur) al te wachten in de lobby van het hotel. Met een brede glimlach, een goud kleurige zonnebril op en idem kleurige smartfoon komt hij op ons af om mister Berry en mister no name (hij is vergeten hoe Hans heet ) gretig de hand te schudden. Sunil komt ons halen om naar het opstappunt te gaan. Daar ligt al een platbodem op ons te wachten. Een zeiltje boven ons hoofd voor de zon………….. wij zijn er klaar voor. Even had ik het idee dat er een rondvaartboot gereed zou liggen zoals wij die kennen in Amsterdam. Maar heee dit is Sri Lanka en onze boot lijkt totaal niet op een rondvaartboot zoals wij die kennen. Gelukkig ook maar ………. Dit is het best voor een authentieke ervaring. Eenmaal aan het varen door de kanalen zien we het leven van alledag. Vrouwen die de was doen, vissers die hun netten gereed maken om op tijd weer uit te kunnen varen (bij ons noemen ze dat netten boeten/repareren). Na ongeveer een uur verlaten we de kanalen en varen we verder over het meer naar de lagunes. Daar aangekomen zien we aapjes , varanen en allerlei soorten vogels. Van hele bijzondere vogels tot gewone aalscholvers . (Pa hollestelle “ we hebben ze gewaarschuwd maar ze doken onder water “ hahahah). Na de Lagunes gezien te hebben zijn we naar de stad gevaren alwaar onze trouwe Sunil stond te wachten voor de city tour. Nu stelt een Citytour in Negombo niet zo heel veel voor zeggen en schrijven 1 straat met aan het eind een station en verder winkeltjes en marktje. We besluiten een stuk te lopen om op de markt te kijken. Daar kwamen we natuurlijk een pasterieshop tegen en ja daar kunnen wij niet zomaar voorbij lopen. Aan de thee en chocoladetaart dan maar. Hopelijk blijft het erin want je weet nooit hoe vers de taart is op zo’n lokaal marktje. Wonderwel was deze erg vers en smaakte ze bijzonder goed. Tijd om het hotel op te zoeken voor een siesta.We kunnen het tenslotte nu nog rustig aan doen…………. En dat doen we dan ook. Sunil nodigd ons bij zijn gezin thuis uit voor een kopje thee en om kennis te maken met zijn gezin. Nu doen we dat normaliter niet zo snel maar we besluiten vanuit beleefdheid in te gaan op zijn uitnodiging. Eerst maar eens even rusten en dan samen langs het strand lopen en ergens een lekkere koffie en misschien nog een gebakje te scoren. Dat is allemaal gelukt. Sunil staat keurig op de afgesproken tijd te wachten in de lobby om ons naar zijn huis te brengen voor de theevisite. Hij heeft een little house naar eigen zeggen. Eenmaal aangekomen word er gebruik gemaakt van de claxon in zijn wagen en jawel de poort glijt open. Sunil manouvreerd zijn auto op een binnenplaats vol prachtige bloemen, met name orchideen. Begrijpend kijken we elkaar aan “uhu dit is alles behalve een little house” . We krijgen een rondleiding door het gehele huis incl de slaapvertrekken van de gehele familie. In de televisie kamer (en dat zegt al genoeg) word de thee geserveerd met visballetjes en met hele hete koekjes. Iedereen sprak goed engels en dus was een aangenaam gesprek snel geboren. Wat een ontzettend leuke en gastvrije ontmoeting . Het is tijd om op te stappen en richting ons hotel te gaan voor opnieuw een heerlijk diner. Morgen gaan we richting Anaradhapura.

1. Ilse:
    2 september 2018
    👍super leuk! En wat een gastvrijheid. Niet teveel mailen hoor 😂😂
    Groetjes ilse
  2. Hafida:
    2 september 2018
    Lekker gedetailleerd, super leuke blog! Kijk uit naar het verdere verloop van jullie mooie reis. Groetjes Hafida
  3. Anita:
    3 september 2018
    Een mooi begin van jullie vakantie. Geweldig.
    De Aalscholvers zijn gevlucht naar Sri Lanka. Ha ha