City of Angels (Bangkok)

19 september 2019 - Bangkok, Thailand

En dan is het ineens donderdagmorgen en dat herinnert ons eraan dat het tijd is om onze laatste blog van deze vakantie te schrijven. Eerst nog wat feitjes over de terug reis. Morgen (vrijdag) hebben we nog de hele dag in Bangkok en om 20.00 uur Thaise tijd (15.00 uur Nederlandse tijd) komen ze ons ophalen in het hotel voor onze vlucht welke gepland staat op 0.30 uur Thaise tijd (Nederlandse tijd 19.30 uur). In 12 uur en 10 minuten zal de Airbus van Thai Airways ons weer naar Europese bodem brengen.

Wat gaat de tijd hier in Bangkok snel. We kijken van dag tot dag waar we zin in hebben en we volgen dus geen plan. Het enige wat dagelijks terugkeert zijn wijn met loempiaatjes en een ontspannen oliemassage van een uur.

Maandag stond het eerste bezoek aan het nieuwe winkelcentrum het iconsiam op de planning. We waren reuze benieuwd en zijn er met de taxiboot voor 15 baht (€0,45) heen gevaren. Beneden komen we aan in de foodcoort. Hier is een soort klein Bangkok nagebouwd wat erg leuk is om te zien. Het doet ons erg denken aan Las Vegas waar ook complete steden nagebouwd zijn. Heerlijk om een dagje de luxe te ervaren na twee weken pagodes in Myanmar. Het zen gevoel ben je wel snel kwijt bij het zien van deze overweldigende luxe met winkels van Hérmes, Prada en Dior. Gelukkig staat er voor deze avond een massage op het programma en deze zal het zen gevoel wel weer terugbrengen. Er zullen nog vele van de massages volgen deze week !

Ook staat er een wandeling door Chinatown op het programma en dat is wat we echt leuk vinden. We nemen de lokale ferry naar pier nummer 5. Je loopt dan direct Chinatown in. Met deze wandeling lopen we langs alle bezienswaardigheden van Chinatown welke grenst aan de ‘oude’ stad. Vanaf de Ferry lopen we direct tussen de eetstalletjes door welke op de stoep gerechten aan het bereiden zijn. Qua geur is Chinatown een mengeling van het geurige eten vermengd met de geur van uitlaatgassen. Hier krioelt het werkelijk van de bedrijvigheid. Eerst lopen we op de hoofdstraat af waar alle grote Chinese uithangborden hangen. Het blijft een prachtig gezicht om dit te zien. We volgen de wandeling verder en slaan linksaf een smalle steeg in. De steeg is zo smal dat je elkaar bijna niet kan passeren en toch is hier de buurtmarkt in volle gang. De Pekingeenden hangen hier gegaard en wel aan rekjes te wachten op een klant. Ook vis en thee wordt er veel aangeboden evenals medicijnen. Ondanks dat het niet zo schoon is als bij ons blijft het een lust voor het oog en de geur van eten prikkelt al onze zintuigen maar we houden ons in. Een tweede spetterfeest daar zitten we niet op te wachten.  Verder lopen we langs de nodige tempels, het station, de grote schommel wat meer op een poort lijkt en langs allerlei kanaaltjes waar bootjes doorheen varen die mensen en handel vervoeren. Uiteindelijk komen we na 12 kilometer lopen in snikheet Bangkok uit op Khasan road. Op naar een verkoelend drankje. Dat hebben we wel verdiend.

Ook hebben we natuurlijk het Lumpinipark nog aangedaan in combinatie met terminal 21 (een winkelcentrum). Het Lumpinipark is een groot park dichtbij de nachtmarkt. Wij vinden het altijd een ideale plek om even in het groen te zijn. Altijd als we in Bangkok zijn gaan we er even heen om varanen te spotten. De stad heeft het overgrote deel van de 300 varanen gevangen en elders in een natuurgebied uitgezet. Toch zitten er nog een aantal en het is leuk om die prehistorische dieren te spotten midden in een stad als Bangkok. Ook tijdens deze dag is het snikheet, broeierig en er hangt onweer in de lucht. Die avond is het alsof er boven ons hoofd de sluizen opgezet worden. Net als we op onze slippertjes terug lopen van het eten. Snel de Starbucks in voor een kop koffie. Gelukkig duurt het maar een half uur. Als we terug lopen naar het hotel staan de straten blank en moeten we letterlijk door het water waden. Gelukkig heeft alles nog tijd om te drogen.

Vandaag gaan we de koelte weer even opzoeken van de luxe winkelcentra. We hebben tijdens onze wandeling een lokaal bootje gespot zonder toeristen en die stopt op 1 kilometer van het winkelcentrum. Dat vervoer van we vandaag eens proberen. Op naar een shop till you drop dagje.

Morgen nog een beetje heerlijk rondhangen hier in het wijkje en backpackers van over de hele wereld bekijken.

Zoals aan alles komt ook aan deze vakantieblog een einde. We hebben met heel veel plezier gewerkt aan deze blog en het is voor ons een naslagwerk om nog eens terug te lezen. We hopen dat iedereen die mee op reis is geweest en Myanmar door onze ogen heeft gezien evenzoveel heeft genoten als wij. Wij bedanken jullie voor de leuke, grappige en mooie reacties die we mochten ontvangen. Ze waren een waar genot voor ons om te lezen.

Een lieve groet vanuit Bangkok,

Hans en Berry

Herinneringen zijn de beste souvenirs

1. Gerda:
    19 september 2019
    Het was een mooie reis om mee te maken met jullie. Goeie reis terug mannen.
  2. Yvonne:
    19 september 2019
    Genoten van jullie verslag en foto’s! Wensen jullie een veilige vlucht terug naar NL! En horen later de verhalen graag nog eens tijdens een etentje.
  3. Erna:
    Bedoel: lang geleden
  4. Ilse:
    19 september 2019
    Ik weet niet of je de tekst hebt gelezen onder de foto van jullie beiden. Maar nogmaals nog een hele fijne dag vrijdag, en een hele goede terug vlucht naar Nederland. Hier zullen jullie terug kunnen kijken op een fantastische reis, maar ook de massages missen...
    Liefs Ilse
  5. Anita:
    19 september 2019
    Bedankt voor jullie mooie blog en foto,s ik heb er erg van genoten van jullie mooie reis.
    Zo te zien op de foto zijn jullie nog in het leuke trendy cafe geweest naast het hotel. Geweldig.Nog een hele fijne dag morgen geniet er van en een goede vlucht naar huis. Liefs Anita
  6. Hannie van Hunen:
    20 september 2019
    Welkom thuis!
  7. Eddy & Inge:
    20 september 2019
    Het was weer heerlijk om mee te mogen lezen (en ik verheug me nu al op zo'n reis met al die massages). Veilige terugkomst in Nederland gewenst!