Klimmen in Sigiriya

5 september 2018 - Sigiriya, Sri Lanka

Om 07.00 uur gaat onze wekker alweer af om aan ons volgend avontuur te beginnen in Sri Lanka. Dit avontuur omvat het beklimmen van de Lion rock in Sigiriya en of dat nog niet genoeg is gaan we ook nog de Pidurangala rock beklimmen. Eerst maar eens een ontbijtje scoren in het hotel, en we weten inmiddels dat dit nog niet zo eenvoudig gaat zijn, dat hebben we namelijk ondervonden tijdens het diner van gisterenavond. Echt ramvol zat het daar waardoor alles uiteraard lang op zich liet wachten. Maar we hebben ook vakantie en dus alle tijd. Het hotel zit helemaal vol met mensen van de world round table organisatie 2018. Volgens ons hebben de meeste iets weg van een kerkelijke sekte maar dat is geheel niet waar zoals blijkt als Hans het internet raadpleegt. Echt allerlei pluimage van over de hele wereld is hier samen gekomen. We willen graag ontbijten voordat de invasie van mensen in aantocht is. Een stevig ontbijt is nodig voor onze inspanning van vandaag. We duiken in onze rugzakken op zoek naar onze wandelschoenen want we hebben vandaag benoemd tot wandelschoenendag. Op onze gebruikelijke tijd hijsen we ons in de auto van Sunil. Hij brengt ons eerst naar Sigiriya waar de Lion rock staat . Deze rots torend hoog boven de natuur waarin deze staat uit. Eenmaal aangekomen binden we de wandelschoenen onder onze voeten en krijgen we wat water van Sunil mee voor onze klim van 1600 traptreden. Hij gaat ook mee de rock op om te vertellen wat het allemaal betekent. Het is inmiddels 10.30 uur en de zon verwarmd ons al lekker met zijn 32 graden. Dat wordt dus veel drinken op onze weg naar de top. Verder het verstand op nul gezet en de blik op oneindig en gewoon gaan. Doordat we het verstand op nul hebben gezet moeten we jullie de geschiedenis helaas onthouden. Het enige wat we nog weten is dat de koning een verblijf bovenop de rots heeft gebouwd met zelfs een zwembad waar de goede man allerlei dames ontving om hem te plezieren in het zwembad en daarbuiten .Dat ze plezier hebben gehad hebben we uit de fresco’s op kunnen maken . We hebben de perfecte tijd gekozen om de rock te beklimmen omdat het nu totaal niet druk is.We hebben verhalen van drukte op de trappen gehoord maar daar hebben wij totaal geen last van gehad. We konden in 1 streep naar boven gaan. Maar dat is niet vertandig met deze hitte en dus hebben we het verder op het gemak gedaan. Eenmaal boven heb je echt een adembenemend uitzicht over Sigiriya en omgeving . De lijnen van het verblijf van de koning en van het zwembad waren nog duidelijk zichtbaar . We hebben zelfs even in het opgedroogde koninklijke zwembad gestaan, en wie kan dat nu zeggen. Na de gebruikelijke toeristische kiekjes werd het tijd om aan de afdaling te beginnen wat op zich ook best een uitdaging kan zijn voor mensen met hoogte vrees. De trappen van de rots zijn gedeeltelijk aan de buitenkant van de rots bevestigd en daalt eigenlijk in het luchtledige af. De missie is uiteindelijk geslaagd en we hebben weer een UNESCO werelderfgoed bezichtigd. Beneden wacht ons een kokende auto maar met de airco vol aan zijn we net afgekoeld als we bij de volgende rots aankomen Pidurangala rock genaamd. We staan aan de voet van Pidurangala rock als alles nog makkelijk lijkt te verlopen, we hebben tenslotte net de Lionrock gedaan zeggen we. Wat we dan nog niet weten is dat dit de werkelijke uitdaging van vandaag is. Wow slechte paden richting de top ongelijke traptreden en rotsblokken blokkeren onze weg naar de top. De weg naar de top is lang en ervaren we een stuk zwaarder als de Lionrock door de combinatie van slechte paden en de warmte van de brandende zon. De opstakels kunnen ons eigenlijk niet schelen we genieten volop van onze weg naar de top. Eenmaal boven staat ons nog een laatste hindernis te wachten een soort smalle kloof. Het beste is het om er rollend doorheen te gaan en dat is nog wel een uitdaging. Je moet namelijk eerst een grote stap omhoog om op de steen te klimmen en tegelijk moet je ervoor zorgen dat je je hoofd niet stoot tegen de bovenkant van de rots. Voor al die gedane inspanningen krijgen we een schitterend zicht terug. Het zicht op de Lion rock en de omgeving zijn werkelijk schitterend . De afdaling naar beneden bied ook voldoende afwisseling en uitdaging om het spannend en avontuurlijk te houden . Eenmaal beneden is het tijd voor een King Coconut . Het kokoswater lest de dorst enorm goed. We begrijpen waarom juist deze rots zo populair is bij backpackers. De Lionrock koste $30 p.p en de Pidurangala rock kost $3 p.p. Daarnaast is de Pidurangala rock avontuurlijker om te beklimmen en het uitzicht is eigenlijk nog mooier omdat je vanuit hier op de Lionrock kijkt. En last but not least nog minder toeristen. Tijd om terug te gaan naar het resort. De groep is inmiddels vertokken en dus is er eindelijk mogelijkheid om de namiddag rustig bij en in het zwembad door te brengen. Het water is lauw maar toch verfrissend genoeg om even heerlijk bij te komen van deze leuke dag in Sigiriya. Ach daar komt de ober onze drankjes brengen ………….wij toasten aan de rand van het zwembad op een fantastische vakantiedag.