Laatste dag in Sri Lanka 🇱🇰

17 september 2018 - Negombo, Sri Lanka

Wat zijn de afgelopen weken snel gegaan. Zo stonden we aan de vooravond om te beginnen aan onze vakantie in Sri Lanka en zo staan we aan de vooravond om naar Dubai te vertrekken om daar nog vier dagen te verblijven en aanstaande vrijdag 21 september weer naar huis te gaan. Maar gelukkig is het nog niet zover.

Vandaag zijn we vroeg opgestaan maar hebben het rustig aan gedaan. Berry heeft goed geslapen en is er vannacht niet uit gemoeten.  Het gaat de goede kant op maar helemaal van zijn klachten is hij nog niet af. Hij heeft in ieder geval een licht ontbijt 🍽 genomen dus dat is al heel wat.

Na het ontbijt heeft Hans nog wat foto’s 📸 gemaakt van de vele garnalenvisser die voor de kust van het hotel aan het vissen waren. Wat een prachtig zicht al die boten. Op het strand was het nog rustig en als dan een lokale verkoper een eenzame toerist foto’s ziet maken gaat die gelijk op zijn “prooi” af om iets van zijn koopwaar te kunnen slijten. Jammer voor de koopman dat er niets voor Hans zijn gading bij was. Nadat deze vertrokken was kwam de volgende al om de hoek kijken. Hij stelde zich voor als de lifeguard  🏊‍♂️ en dat hij de mensen in de gaten hield die te ver de zee in gingen en dit terwijl er op het strand nog geen toerist te bekennen was. Je raadt het misschien al. Hij was helemaal de lifeguard niet en met een zielig verhaal probeerde hij mij een briefje van een buitenlands muntsoort te laten omruilen voor roepies. Daar ben ik natuurlijk niet ingetrapt want het was gekopieerd op een kopieerapparaat 🖨.

Om tien uur kwam Sunil voorrijden en wij vanuit spontaniteit zwaaien maar wat bleek, het was Sunil niet maar een ander iemand die toevallig dezelfde auto als Sunil had. We hebben de chauffeur wel even uitgelegd waarom we zo spontaan naar hem aan het zwaaien waren. Hij dacht al “wat een aardige Hollanders” 🤣. Even later kwam Sunil dan toch aan en zijn we op pad gegaan naar Colombo. Colombo is de hoofdstad van Sri Lanka. Het is een zeer grote stad met meer dan 642000 inwoners. De populatie bestaat uit Singalezen, Tamils, Sri Lankaanse Moren en Maleisiërs. Daarnaast is het een smeltkroes van verschillende Godsdiensten samen zoals onder andere het Boeddhisme, het Hindoeïsme, het Christendom en de Islam. Door de onlusten in het noorden van het land is er wel wat spanning maar daar hebben wij niets van gemerkt.

Het is zeer chaotische stad en dat was ook wel te merken aan al het verkeer. De tweebaans wegen worden door standaard gebruikt als drie- en vierbaansweg. Alle rijdt kris en kras door elkaar en de tuk tuk en scooters slalommen daar tussen door. Als voetganger in Colombo moet je dan ook er goed oppassen als je over wilt steken. Zebrapaden zijn er maar daar trekt bijna niemand zich iets van aan. Omdat het een zeer warme dag was hebben we besloten om de sightseeing vanuit de auto te doen. We leuke wel Chinezen die een dagje Amsterdam aandoen. Eigenlijk was er ook niet zoveel te zien.

Rijdend door Colombo komen we veel gebouwen tegen uit de koloniale tijd. Gebouwen uit de 16e eeuw toen de Portugezen er zaten en in de 17e en 18 eeuw de Hollanders waarna in de 19e en 20e eeuw de Britten hun stempel hebben achtergelaten. Een belangrijk Nederlands bouwwerk wat er nog steeds staat is de Wolvendaalsche Kerk.

Op het Independent Square zijn we nog uit de auto geweest en heeft Sunil ons verteld over de geschiedenis van de stad en de  betekenis van het plein en zijn momument en natuurlijk over de onafhankelijkheid van Sri Lanka. Bij het Independent Square hebben we een foto van een drieën gemaakt als herinnering aan het feit dat hij ruim twee weken ons veilig van de ene naar de andere plaats heeft gebracht en ons veel over het land en zijn gebruiken. Een betere chauffeur/gids hebben we ons niet kunnen wensen.

Halverwege de middag waren we weer terug in het hotel. Berry heeft verder nog wat gerust. Samen hebben we op de kamer thee gedronken en onze tassen reis- en vlieg klaar gemaakt voor morgen. Op naar Dubai ✈️.

In Dubai zullen we niet meer iedere dag onze belevenissen opschrijven zoals jullie van ons gewend zijn. Donderdag zullen wij onze laatste blog van deze reis schrijven. Foto’s zullen we zeker nog plaatsen. Voor zover onze belevenissen in Sri Lanka 🇱🇰.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Adrie:
    17 september 2018
    Geniet nog van de dagen in Dubai hopelijk weer helemaal fris daar
  2. Anita:
    17 september 2018
    Heel veel plezier in Dubai.
  3. Ilse:
    18 september 2018
    Aah gelukkig al ietsje beter.. op naar Dubai veel plezier daar 😘