Mount Popa en rockstars

12 september 2019 - Bagan, Myanmar

We mogen weer een dagje uitslapen wat betekent dat onze luiken pas om 07.30 uur opengaan. Vandaag staat Mount Popa op het programma. Bovenop deze oude vulkaan is een pagode gebouwd en die hebben we nog niet genoeg gezien. Het bijzondere aan Mount Popa is dat de oude vulkaan 1518 meter boven de zeespiegel uitkomt en dat daar de pagode op gebouwd is. Vandaag kunnen de gympen weer uit de tas want het is tijd om de 777 treden tellende trap te beklimmen. We hebben alle tijd want Wai komt ons pas om 09.30 uur halen. Eerst maar eens op ons gemak ontbijten wat hier in de buitenlucht kan omdat het mooi en warm weer is. Vol goede moed gaan we op pad naar Mount Popa. Op ongeveer 25 kilometer van Mount Popa merken we een bijzonder fenomeen op wat we niet eerder gezien hebben. Er staan bij de dorpen allemaal mensen langs de kant van de weg te zwaaien. Wat ontzettend leuk dat al die mensen van jong tot oud naar ons zwaaien en ons op die manier welkom heten. We voelen ons net twee beroemdheden in onze auto met privéchauffeur. Wai helpt ons uit de droom, helaas staan ze er niet voor ons. De mensen langs de kant van de weg zwaaien niet om ons te begroeten maar om geld te ontvangen vanwege het festival wat gaande is bij Mount Popa. Niet zoals wij een festival kennen maar een religieus festival van iets wat met aanbidding en verering te maken heeft. De mensen langs de weg geloven erin dat als je geld krijgt van iemand die naar Mount Popa gaat voor het festival dat het betreffende geld een gezegende werking heeft. Het zorgt voor een gezond leven, een gelukkig leven eigenlijk zijn al je zorgen voorbij als je het geld ontvangt. Het is toch wel een bijzonder gezicht zoveel mensen langs de kant van de weg te zien, jong, oud, mannen, vrouwen, kinderen en hulpbehoevende. Wij houden het op onze eerste gedachte die vinden we immers het leukst. Eénmaal bij Mount Popa aangekomen heerst er een enorme bedrijvigheid. We moeten wel een kilometer voor de opgang parkeren in de berm omdat er zoveel mensen hierheen komen om het festival mee te maken. Mensen opeengepakt in grote open trucks worden afgeleverd en in één sliert  beweegt de massa mensen zich naar de ingang van Mount Popa. We laten ons meevoeren in de stroom met mensen en sluiten aan in de rij achter een sliert van honderden kleuter monniken. Dat is al een prachtig zicht om te zien. We hebben toch weer geluk dat wij Mount Popa bezoeken net als er een festival aan de gang is. Normaliter komen er een paar toeristen per dag maar nu moeten we met honderden nee duizenden naar boven de 777 trappen op. Het is voor ons best een zware opgave in dit broeierige klimaat, maar met de pagode als beloning in het vooruitzicht klimmen we gestaag verder. Onderweg zitten een heleboel apen die van alles stelen van de verkopers die je onderweg tegenkomt. Het is een waar kat en muis spel. We houden onze tas goed vast want als ze kans zien jatten ze die ook nog. Voor de apen moet dit wel een feestdag zijn met zoveel mensen op de been. En dan is ineens het moment van de beloning daar we hebben het walhalla bereikt. Eerlijk gezegd valt het een beetje tegen het is er heel erg vies omdat het geregend heeft en iedereen blootsvoets de trappen op moest. Na wat foto’s te hebben genomen van het uitzicht gaan we aan de afdaling beginnen. Gelukkig gaat dat een stuk beter. Eenmaal beneden ontsmetten we eerst onze voeten en handen voordat we weer in onze schoenen kunnen. Op naar het hotel om de rest van de middag te relaxen.  Zodra we in het hotel arriveren is er een hoop commotie in het hotel want de bekendste rockgroep van Myanmar is een clip aan het opnemen in ons hotel. Ze staan te playbacken op de mooiste locaties van het hotel op nog geen 50 meter van onze hotelkamer. Uiteraard blijven we even kijken en als de take klaar is applaudisseren we voor de performance.  Ze nemen ons applaus hartelijk in ontvangst en we krijgen een brede grijns terug. Het is tijd om te relaxen in en bij het mooie zwembad. We nemen een verfrissende duik in het zwembad als ineens de rockgroep ook het zwembad inkomt. Ze moeten nog een take opnemen voor een commercial over douchefris. Wij bestellen een cappuccino en een chocolade taartje en zitten eerste rang voor de performance. Erg bedreven zijn ze er niet in en de opnames moeten nogal eens over. Telkens komen ze vanaf onderwater boven met een tube douchegel in hun hand en een tekst. Het is erg vermakelijk om te zien. Zodra de rust is weergekeerd kunnen we hier de rest van de middag  relaxen. We sluiten onze laatste middag in Bagan af met een wijntje en kijken terug op een geslaagd verblijf hier in het mooie Bagan.

1. Hannie van Hunen:
    12 september 2019
    Geloof het of niet, maar ik lees elke trouw jullie reisverhalen en krijg zo een aardig beeld van het land. Jullie reizen volgens mij best wel relaxt en dat spreekt me wel aan. Wellicht ligt een trip naar Myanmar ook binnen mijn beperkte mogelijkheden, (maar ik denk het niet: ruim 700 traptreden bedwingen is wat veel gevraagd). Goede reis verder en groet,
    Hannie
  2. Anita:
    13 september 2019
    Wat een heerlijke en mooie dag hebben jullie gehad weer een hele belevenis.
    En wat een klim maar jullie hebben het gedaan. Wel spannend met al die aapjes gelukkig hebben ze niets gepikt.
    Bedankt weer voor het mooie verhaal en foto,s.
  3. Erna:
    13 september 2019
    Mooie foto’s en natuurlijk jullie reisverhalen gelezen, weer beeldend geschreven! 😊