Op pad naar Little England

9 september 2018 - Nuwara Eliya, Sri Lanka

Vanaf vandaag zijn we door de tempels heen en aanstaande week wordt onze natuur week. Op actieve wijze zullen we ontdekken wat Sri Lanka op dat gebied te bieden heeft. Voordat we de stad Kandy verlaten gaan we eerst nog even uitgebreid ontbijten. Op de gebruikelijke tijd verlaten we de stad Kandy en gaan we op weg naar onze eerste stop in deze natuur week. De eerste stop zal het plaatsje Nuwara Eliya zijn. Dit wordt word ook wel Little England genoemd. Dit vanwege de Engelse cottages, de Engelse tuinen. Nuwara Eliya ligt op 2800 meter midden in het thee district van Sri Lanka, ook wel hill country of tea country genoemd. Voordat het zover is dat we aankomen in Nuwara Eliya gaan we eerst de watervallen bekijken welke op de mooie route tegen zullen komen. Uiteraard mag een bezoek aan de theeplantage en een theefabriek niet ontbreken. Het is een drukte van jewelste in Kandy ondanks dat we dit niet zouden verwachten op zondagmorgen in Kandy. Het duurt dan ook enige tijd voordat we aan het drukke verkeer ontsnapt zijn. We hebben een prachtige rit in het verschiet zegt Sunil en hij vermeld dat hij bij de bezienswaardigheden zal stoppen. Zodra we buiten Kandy ervaren we de rust. De stad maakt plaats voor steeds meer groen. Deze rit voert ons over de smalle wegen richting de heuvels……….. dwars door slaperig stadjes waar de enige drukte de groente- en fruitmarkt lijkt te zijn. Het eerste gedeelte van deze rit rijden door het agrarische gebied van Sri Lanka. Hier verbouwen ze alles wat de vruchtbare grond hen kan geven. We laten langszaam maar zeker de slaperige stadjes achter ons en we vervolgen onze weg richting de heuvels. Na enige tijd komen we bij de mooiste waterval van het gebied aan. Het is tevens koffietijd en dus besluiten we het nuttige met het aangename te verenigen. Dat wordt dus koffie met uitzicht op de waterval. Maar voordat we aan de koffie gaan besluiten we eerst nog even de trappen omlaag te nemen om te kijken waar de waterval neerstort in de beek. Duizenden liters water zien we omlaag komen, en ondanks dat we al veel watervallen bewonderd hebben blijft het een prachtig gezicht om te zien. En last but nog least het brengt verkoeling in de nabije omgeving. Tijd voor Koffie !. Heerlijk op ons gemak drinken we een kopje koffie met zicht op de waterval. Het is tijd om onze weg te vervolgen richting Nuwara Eliya. Na een tijdje voert deze rit ons dwars door de theeplantages. Vanuit de auto zien we het schtterende landschap aan ons voorbij trekken. Overal waar we kijken zien we theeplantages tegen de heuvels. We gaan op zoek naar de theepluksters………………. De theepluksters plukken in Sri Lanka minimaal 18 kilo thee per dag met de handen. Dit verzamelen ze in de traditionele zakken welke ze om hun voorhoofd hebben gebonden. Het is zondag en er wordt vandaag niet geplukt op de plantages. Op de plantages langs de weg zijn veel neppluksters actief.” Just beggers” volgens Sunil. Na een tijdje zien we een aantal van die neppluksters. Ze zitten op de grond bij de rijen theestruiken welke aan de kant van de weg zijn. Sunil parkeert de auto op een strategisch punt zodat we goed kunnen zien hoe ze te werk gaan. Zodra er een auto met toeristen stopt en zij de plantage oplopen vragen de neppluksters geld om een foto te maken. Maar ach wat maakt het uit of ze echt of nep zijn. Het is een win- win situatie,. De toerist een mooie foto en de nepplukster geld. Iedereen happy. We vervolgen onze weg in de richting van de theefabriek. Daar aangekomen krijgen we een korte rondleiding over het proces van thee maken. Dit is hetzelfde als in India; Malaysia; China; Indonesie waar we dit alles gezien hebben. Aansluitend aan de rondleiding wacht ons een kopje thee en heerlijke chocoladecake. Hierna is het tijd om te vertrekken richting onze bestemming van aanstaande nacht. Eenmaal aangekomen in Nuwara Eliya merken we direct het temperatuur verschil met de afgelopen dagen. Gehuld in onze korte broek en tshirt gaan we op pad richting het centrum van deze Engelse nederzetting. We passeren een prachtig aangelegd park Victoria genaamd met fleurige bloemen en groene grasweiden. De typische Engelse cottages met dito tuinen zien we hier overal. Ze zijn een overblijsel uit de tijd dat de britten hier zaten. We komen aan bij het Grand hotel. Wauw wat een chique oudheid, prachtige vloeren typisch Engels interieur. We besluiten om in de koffieshop een cappuccino en een mooi gebakje te nuttigen. Je kunt hier schijnbaar ook een geweldige high tea beleven. Hmmmmmm misschien een ideetje voor morgenmiddag. Het is tijd om naar onze villa te gaan voor het diner en om weg te dromen van alle belevenissen van deze dag.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ilse:
    9 september 2018
    Thee plantage lijkt idd op maleisie.. meerdere heb ik nog niet gezien. Veel plezier verder 😘
  2. Anita:
    9 september 2018
    prachtig. Wij hebben de theeplantage gezien in Indonesie de Puncakpas. Wat een natuurschoon.
    Alvast veel plezier bij de high tea.