On the road to Tissamaharama

13 september 2018 - Tissamaharama, Sri Lanka

Beeeeep de wekker doet ons ontwaken uit onze slaap. Vandaag gaan we het backpackers plaatsje Ella verlaten. Het was een leuk plaatsje in de bergen omgeven door een prachtige natuur het is echter tijd om verder te reizen richting het zuiden . Ons ontbijt nuttigen we op de veranda van ons leuke guesthouse. Na het ontbijt pakken we snel onze tassen verder in om op tijd gereed te zijn voor ons vertrek. Ons eindpunt vandaag is Tissamaharama (Tissa) dichtbij het Yala nationaal park. De gunstige ligging van Tissamaharama ten opzichte van het Yala nationaal park is doorslaggevend geweest om hier te boeken. Verder is er niet zoveel in Tissa te beleven. Yala is het grootste natuurpark van Sri Lanka met de grootste variatie aan wild en de grootste kans op het spotten van luipaarden. Daar moesten wij dus heen hadden we zo bedacht. Nu hebben wij onderweg van anderen gehoord dat Yala vreselijk is. Vreselijk in de zin qua drukte. Het is met de jeeps echt file rijden in Yala. Vervolgens hebben we op internet nog gezocht en daar kwam dit verhaal ook steeds boven. We gaan dus niet naar Yala. Maar ja, wat ga je dan 2 nachten in Tissa doen ?Na wat zoekwerk en wat navraag aan andere reizigers hebben we besloten om morgen naar Udawalawe nationaal park te gaan. Het ligt op zo'n 1,5 uur rijden van Tissa. Op advies van anderen doen we de middagsafari welke om 14.30 uur start.

Verder met deze dag. We laten Ella achter ons en we dalen af langs de groene bergen met mooie watervallen richting het dal. Wat een prachtige rit is dit, met een laatste blik op little Adam's Peak nemen we definitief afscheid van Ella. Al snel bereiken we het dal en ruilen we het koele berglandschap in voor het hete en droge vlakke land. We ervaren direct de hitte van de eerste week weer.

Na een tijdje geeft Sunil aan dat er nog een nieuwe accu in zijn auto geplaatst moet worden en aangezien we toch al heel vroeg in Tissa zullen arriveren lijkt het hem een goed idee om dat onderweg in Tissa te doen. We kunnen officeel toch pas om 14.00 uur in ons hotel. We gaan dus op weg naar de auto onderdelen straat. In elke plaats is er wel zo'n straat te vinden. Een straat waar je alles kopen wat auto's aangaat, van onderdelen tot een complete voorkant van een auto. Echt bizar maar wel zo gemakkelijk je weet altijd waar je moet zijn. Sunil heeft de accu winkel snel gevonden en wij besluiten even een stukje te lopen richting de nabij gelegen rivier. Zodra we de rivier over zijn zien we een winkeltje wat onze aandacht trekt. Oma zit buiten voor het winkeltje in de zon op te drogen (of beter gezegd uit te drogen) en zoonlief leest in de schaduw rustig de krant. Zoonlief roept ons en begint een praatje met ons. Na wat heen en weer gepraat vraagt hij of we een kokosnoot willen. Hij is trots op zijn plantage welke achter de winkel gelegen is. Hij vraagt ons mee om zijn plantage te bekijken en zal dan een kokosnoot uit de boom halen zodat wij het kokoswater kunnen nuttigen. We volgen hem de plantage op en na de nodige oooohhhhhs en aaaaaaaaaaahs is het tijd om de kokosnoot te plukken. De beste man stoot met een stok tegen een bundeltje kokosnoten aan. Het regent meteen kokosnoten en we moeten nog uitwijken om de vallende kokosnoten te ontwijken. Behendig kapt hij met een kapmes de kokosnoten open. Een rietje erin en daar staan we dan van ons tropisch drankje te genieten. Sunil staat al te wachten op ons voor het winkeltje. Voordat we verder kunnen gaat moeten we eerst nog kennis maken met zijn vrouw en zijn zoon. Wat een geweldige ontmoetingen zijn dit toch , zomaar op straat zomaar uit het niets.

Tijd om te vertrekken richting ons resort. We komen daar vroeg aan .......... gelukkig wat een heerlijke plek aan het grote meer van Tissamaharama. Alles is zo overweldigend en luxe hier. Iedereen in traditionele kleedij in de stijl van het resort. We vinden het tijd om ons hier maar eens te trakteren op een lunch. Ceasar salad with chicken en daar hoort natuurlijk een koude witte wijn bij. Niks is te gek ze hebben het allemaal. We verheugen ons nu al op het diner. We proosten op een geslaagde keuze. Op naar de safari...........

1. Anita:
    13 september 2018
    veel plezier op safari oppassen voor de luipaardjes.
  2. Marijke Jansen:
    14 september 2018
    hallo berry en hans
    Wat een prachtige reis
    we genieten van jullie verhalen
  3. Hanneke:
    23 september 2018
    Oooo Hans en Berry jullie komen allemaal door bekende plaatsjes en voelen het land zoals ik het land ook voelde!!
    Zooo bijzonder fijn om te lezen....had er nog geen tijd voor gehad maar het is alsof ik er zelf weer ben.
    Iedereen is trots op zijn gezin en zijn hut of wat dan ook en nemen je overal mee naar toe. Zo gastvrij juist die onverwachtse ontmoetingen maken het zo bijzonder. Die plan je niet die overkomen je.....dank jullie wel dat ik er op deze manier gewoon weer een keer ben! 😘😘