Over de route van de specerijentuinen naar Kandy

7 september 2018 - Kandy, Sri Lanka

Vanmorgen kunnen we voor het laatst genieten van ons uitgebreide ontbijtbuffet in ons Thilanka resort in Dambulla voordat we op weg gaan naar Kandy. Kandy, de stad bekend om zijn meer en om de tempel van de tand. We zijn benieuwd wat we daar aan gaan treffen. Eerst nog maar even genieten van de rust en de rijstvelden rond ons hotel alvorens we ons richting de stad begeven. Om 09.30 uur staat Sunil weer gereed bij zijn glanzende auto. Onze tocht van vandaag gaat dus naar Kandy via de Dambulla caves en een specerijentuin. We hopen op tijd in Kandy te zijn zodat we wat tijd samen door kunnen brengen. De eerste stop is de gouden boeddha. Deze staat bij de toeristeningang van de Dambulla caves. Sunil koopt onze kaartjes en gaat de auto parkeren terwijl wij de gouden boeddha bewonderen. We spreken af om bij de grottempel bovenop de berg te wachten op elkaar. Voordat we de tempel ingaan krijgen we van Sunil onze urinegele synthetische zweet sarongs uitgereikt want we mogen natuurlijk niet met onze korte broek de tempel in. We zijn klaar voor de klim wat toch nog een hele onderneming blijkt te zijn ook al beschouwen we ons zelf als getrainde personen na de klim op de twee rotsen in Sigiriya . Hijgend als uitgebluste paarden komen we boven waar we onze mooie sarong rond mogen knopen. Helemaal voor joker lopen we niet want alle mannen in korte broek dragen een soortgelijke sarong. De sarongs van de andere mannen zijn in bedekte kleuren zoals donkergroen of blauw. Wij dartelen vrolijk rond in onze afschuwelijke gele sarongs. We moeten het ermee doen anders mogen we de tempel natuurlijk niet in. De tempel bestaat uit vijf grotten met elk een andere betekenis en andere boeddha’s. In grot twee bevind zich de grootste boeddha welke van verbluffende schoonheid is. Op de plafonds van de grotten zijn prachtige fresco’s geschilderd. Na 1,5 uur nemen we afscheid van de grotten om onze weg naar Kandy verder te vervolgen. We rijden zo’n 43 kilometer en komen dan bijna bij Matale aan. Matale staat bekend om de specerijentuinen. De grote specerijentuinen van enkele hectaren zijn niet open voor toeristen. In plaats daarvan hebben ze kleine privetuinen aangelgd waar toeristen zeer welkom zijn. Wij bezoeken ook een dergelijke tuin. We krijgen een rondleiding door de specerijentuin en zijn erg verbaasd wat er allemaal met de specerijen gedaan kan worden. Als we onze tourguide mogen geloven is geen kwaal te gek of er zijn specerijen voor om dit kwaaltje te verhelpen. Goedgelovig als we zijn ondergaat Hans een massage van zijn nek en hoofd.na een aantal van deze massages met de speciale olie uiteraard blijf je soepel tot je 130e levensjaar. Nou doe maar een pallet van die olie want het duurt nog even tot we 130 jaar zijn en dan kunnen we vooruit. We zeggen maar zo ‘beter mee verlegen dan om verlegen’. We hebben natuurlijk niet voor zoveel jaar olie gekocht …………… maar we hebben ons wel laten verleiden tot de aankoop van citronella olie en een soort tijgerbalsem van aloë vera. Op naar de auto voor onze rit verder naar Kandy. Eenmaal daar aangekomen checken we in ons hotel in wat boven op de berg ligt en waar wevanuit onze kamer uitzicht hebben op het beroemde meer van Kandy. Wat een geweldig plaatje om zo over het meer uit te kijken. We besluiten het op een wandelen te zetten naar beneden richting het meer. We gaan proberen langs het meer te lopen zodat we gelijk de belangrijkste zaken gezien hebben. Tsjjjja dat liep even anders dan gepland. De eerste de beste cappucino tent ingedoken en daar blijven hangen. De kaart was verleidelijk en onze behoeften schoten heen en weer van zelf huisgemaakt ijs tot bijzonder gebak tot milkshakes. Kijk daar hebben we nu even behoefte aan. Het wordt voor ons beiden een milkshake met linksgedraaid huisgemaakt ijs en daarbij bananacake. Twee blije gezichten …………… onze missie was geslaagd. We zijn terug de berg opgelopen richting het hotel om calorieën te verbranden. Dat lukt maar half want het was alweer tijd voor het diner. Ahhhhhhhh een overweldigend buffet met Aziatische gerechten , pasta, pizza , salades viel ons ten deel. En het toetjesbuffet is in één woord hemels te noemen. We bestellen een fles witte chardonnay om alles mee weg te spoelen en dat smaakt uitstekend. De calorieën vergeten we de komende dagen even. De eiwitshakes staan alweer op ons te wachten bij thuiskomst maar daar willen we nu nog even niet aan denken. Al deze heerlijkheden laten we niet aan ons voorbij gaan. Na het diner nog even de blog schrijven ……….. dat doen we terwijl we een prachtige blik over het meer van Kandy hebben. Duizende lichtjes zien we aan de kant fonkelen tijdens de donkere avond. Het is werkelijk een schitterend gezicht ………………. Even mooi als deze geweldige vrijdag!

1. Kirsten:
    7 september 2018
    Wat fijn om weer zo mee te mogen genieten van jullie bijzondere reis. Prachtige blogs en geweldige foto's. Ik ben na dit verslag wel enorm nieuwsgierig naar dat prachtige uitzicht over het meer van Kandy! Foto?
  2. Anita:
    7 september 2018
    Geweldig naar de specerijentuin.Een leuk idee voor jullie nieuwe tuin.
    Jullie komen op prachtige plekjes en hotels. Superleuk.
    Ik kijk weer uit naar de volgende blog en foto,s.
    Veel plezier.
  3. Gerda:
    8 september 2018
    Prachtige foto's Hans maar 1 foto heb ik gemist een van jullie in traditionele kledij.
  4. Ilse:
    9 september 2018
    Die foto heb ik ook gemist.. had jullie willen zien in de urinegele kledij..
    op naar de vlgd blog.. loop iets achter haha
  5. Marisca witkamp:
    19 september 2018
    Prachtige foto's weer. Indrukwekkend.