De theetrein naar Ella

11 september 2018 - Ella, Sri Lanka

Vanmorgen een heerlijk rustige ochtend, ideaal om zo op te starten. We gaan vandaag Nuwara Eliya verlaten en wel per trein. Dit stuk van de treinreis wordt ook wel backpackers teatrain genoemd. Zover is het nog niet we gaan eerst op ons gemak ontbijten. Na het ontbijt is het tijd om de tassen eens te herschikken en de waardevolle spullen in onze dagrugzak te doen en de overige spullen zullen vandaag met de chauffeur meereizen naar Ella. Als we totaal gepakt en bezakt zijn gaan we op pad om een heerlijke cappuccino te scoren. We hebben het juiste plekje gevonden voor die cappuccino. Het Grand hotel heeft ook een koffieshop met het heerlijkste gebak en allerlei zalige koffievarianten. Op naar de koffiecorner in the Grand. Een korte wandeling met prachtig weer brengt ons daar. Eenmaal aangekomen is het natuurlijk uitermate moeilijk om een keuze te maken uit al dat lekkere en vooral verse gebak wat in de vitrine ligt. Ons oog is gevallen op de kleine bosvruchten chocolade taartjes. Natuurlijk mag de cappuccino daar niet bij ontbreken. Heerlijk om even op adem te komen en alles op het gemak te kunnen doen. Sunil heeft de treinkaartjes voor ons geregeld, en onze trein zal vertrekken om 12.45 uur. Eenmaal terug in het hotel checken we uit en gaan richting het station op pad. De treinen in Sri Lanka hebben vaak vertraging en dus moeten we het niet zo nou nemen met de vertrektijden. Eenmaal op het station aangekomen haalt Sunil de kaartjes op. In het station hangt een groot houten bord met twee klokken erop waarop aangegeven staat hoe laat de trein vertrekt. Handmatig worden de wijzers steeds verzet. Dt is nog eens wat anders dan de electronische informatie in Nederland. En er is weer een Sri Lankaanse man aan werk geholpen. Het perron staat behoorlijk vol. Zoveel toeristen als we hier zien hebben we nog niet bij elkaar gezien. Hopelijk gaan ze niet allemaal naar Ella, maar we hebben zo’n donkerbruin vermoeden van wel. Ze hebben namelijk allemaal backpacks bij en Ella is echt zo’n stadje waar backpackers komen voordat ze naar de kust gaan. Nou ja we gaan het wel beleven. Daar komt onze trein aan en hij is op tijd ! Onze kaartjes zijn gereserveerde plaatsen in de derde klas. Hier staan geen stoelen zoals in hogere klassen maar 3 persoonsbanken. In onze kleine coupe zitten we samen met een groep oudere Engelsen welke een groepsreis maken. Ook al zijn zij geen backpackers toch gaan ze ook naar dit paradijs voor backpackers. Snel na het vertrek van de trein richting Ella gaan we naar het balkon. De treinen rijden hier zo langszaam dat alle deuren open staan tijdens de treinreis. Allerlei toeristen zitten in de deuropening om te genieten van het uitzicht wat werkelijk fenomaal is. UIteraard besluiten wij dit ook te doen. We hangen uit de trein voor het maken van de juiste foto’s en filmpjes. Het is hier allemaal toegestaan. De trein rijd slingerend door de heuvels dwars door de theeplantages waar de theepluksters hard aan het werk zijn om de jonge groene blaadjes te plukken. De trein rijdt verder over bruggen, door tunnels en langs diepe ravijnen en het levert schitterende beelden op. Na twee-en-een half uur komen we omstreeks half vier aan in Ella. Echt iedereen stapt hier uit de trein en er ontstaat een file voor de uitgang van het perron omdat je treinkaartje hier weer in ontvangst genomen wordt. Of deze manier effectief is om zwart rijden tegen te gaan betwijfelen we. Sunil staat met onze bagage te wachten om ons richting het 500 meter verderop gelegen guesthouse te brengen. Ons guesthouse is gelegen in mainstreet , daar waar alle barretjes , restaurantjes en ander vermaak zich afspeelt dit alles onder het genot van livemuziek in elke gelegenheid wat leid tot een kakofonie van geluiden door elkaar. Het bier vloeit overal rijkelijk in deze gelegenheden. Het guesthouse heet the Bamboo en heeft twee zeer grote kamers. Onze kamer wordt ons geshowt en onze gastvrouw legt uit hoe alle lichtknopjes werken. Na de rondleiding vraagt ze of we koffie of thee willen drinken. Wat een warm welkom zeg. De thee wordt buiten onder het afdak geserveerd en we ruiken de heerlijke geur van een bakkerij welke op het naastgelegen erf staat. Deze blijkt ook van onze gastfamilie te zijn en bevoorraad hun winkel in de mainstreet. Onze gastvrouw komt met cupcakes, lemongras cookies en warme hapjes voor bij de thee. Hmmmmmm ze zijn zo vers en komen zo uit de bakkerij. Gelukkig waren we met calorieen tellen al gestopt in Negombo toen we aankwamen. Zometeen gaan we mainstreet verder verkennen en op zoek naar een leuk restaurantje. Het was een zeer relaxte dag met schiterende vergezichten.

1. Anita:
    12 september 2018
    Wat een mooie treinreis lijkt wel het wilde westen Berry. Ha ha