Zondag rustdag

8 september 2019 - Kalaw, Myanmar

De titel verklapt al beetje hoe onze zondag eruit zag. Gisteren hadden we al met Wai afgesproken dat we laat uit ons heerlijke hotel uit wilden checken omdat Hans niet zo lekker was en het toch maar anderhalf uur rijden is naar Kalaw onze volgende bestemming. We hebben het er dan ook van genomen en vanmorgen eens heerlijk uitgeslapen tot 08.30 uur. Hans voelt zich wat beter maar we besluiten om het deze dag toch rustig te houden. We checken pas om 11.30 uur uit en kunnen dus in alle rust ontbijten en ons gereed maken voor de reis naar Kalaw. Kalaw is een voormalig Brits heuvelstation wat op 1300 meter hoogte is gelegen. De sfeer doet erg koloniaal aan. Het klimaat is er aangenaam te noemen. Zodra we in Kalaw arriveren brengt Wai ons naar het Heritage hotel Kalaw. Het gebouw dateert uit 1903 en ademt ook de sfeer uit en het heeft een grote tuin. Het ziet er prachtig uit en dat blijkt ook wel vanwege de grote getale Aziatische toeristen die komen om het hotel te fotograferen. Volgens Wai wordt het hotel regelmatig gebruikt om filmopnames te maken. Wie weet zoeken ze voor de komende twee dagen nog acteurs en zijn wij daar net de geschikte personen voor maar dat zal wel een illusie zijn. We besluiten het even rustig aan te doen en later in de middag iets te gaan drinken in het stadje. Rond 16.00 uur is het dan zover op naar de zondagmiddag thee of koffie met iets lekkers. We lopen langs het locale stadion waar zich de zondagmiddag match afspeelt. Het is een drukte van jewelste en er is geen doorkomen aan. Aan het modderige veld staat één tribune welke helemaal uitpuilt en de overige supporters moeten een plekje vinden buiten het stadion op de heuvels. Zelfs de bomen rondom het stadion doen dienst als tribunes. Wat een bijzonder gezicht is dat en zo te zien zitten ze er comfortabel bij. Zouden dit is business seats zijn? Tussen de supporters onderling gaat het er gemoedelijk aan toe. Tijdens de match is het zelfs muisstil totdat één van de spelers een doelpunt maakt. Een oorverdovend gejuich en gegil barst los. Hopelijk vallen ze niet uit de bomen van enthousiasme . Wij gaan verder op naar het koffietentje wat we opgezocht hebben. Daar aangekomen is het tentje om vier uur gesloten (vast vanwege de match). Op naar de volgende welke iets verderop moet liggen. Helaas hebben we hier ook geen geluk. Beter gezegd we kunnen het helemaal niet vinden op de door TripAdvisor aangegeven plek. Nog een poging en een volgend tentje uitgezocht. Dat bleek een bakkerij winkel te zijn waar je koffie to go kan drinken met en gebakje to go. Dat ging ons niet meer gebeuren. Eénmaal binnen zien we van die hufterproef perronbankjes staan waar we direct plaats op nemen. Echt een uitermate gezellige plek om koffie te drinken 🤣🤣. We werden voorzien van cappuccino en een gebakje in een to go verpakking maar het was geen probleem het in de winkel te nuttigen. Nadat onze inwendige mens verwent was met de koffie en het gebak is het tijd om richting het hotel te lopen. Onderweg zien we de supporters door de straten rijden. Ze zijn met heel veel mensen opeengepakt in een jumbo (een soort minitruck met open laadruimte) die dienst doet als taxi. Ze zwaaien met vlaggen en we vermoeden dat hun de supporters zijn van de winnaar van de Kalaw League.  We lopen langs het politiebureau waar de agenten relaxed een potje aan het voetballen zijn. Hier is de politie en de mobiele eenheid niet nodig om de supporters in toom te houden en te scheiden. Hier gaat het er heel anders aan toe. Heel anders dan Nederland - Duitsland. Het is gewoon een vrolijke boel in de straten van Kalaw. Omdat wij net een feestje achter de rug hebben (Hans zijn spetterfeest) besluiten we om dit feest aan ons voorbij te laten gaan. We zetten nog even de pas erin om spoedig voor het donker in het hotel te zijn.

1. Hilma:
    8 september 2019
    Geweldig, goede beschrijving, kan het me zó voorstellen.
  2. Anita:
    8 september 2019
    Wat een juweel van een hotel schitterend. Geniet er van.
    Zalig zo tussendoor een luierdag.
    Mooie foto van de Meneer.