Tempel van de tand van Boeddha en heeeeeeeel veel bomen

8 september 2018 - Kandy, Sri Lanka

Vandaag hebben we een hele dag om alles in en rond Kandy te bezoeken. Er zijn twee belangrijke bezienswaardigheden op het programma namelijk een bezoek aan de tempel van de tand en een bezoek aan de botanische tuinen van Kandy. Hopelijk blijft er nog wat tijd over om helemaal rond het meer te lopen en daar ergens een versnapering tot ons te nemen. Eerst maar eens ervaren of het ontbijt ook van dezelfde uitmuntende kwaliteit is al het diner van gisterenavond. En ik kan gerust zeggen dat het zeker zo was. Op naar de tempel van de tand welke op een paar honderd meter afstand van het hotel ligt. We hebben het gisteren ook gelopen maar onze trouwe Sunil wil ons toch geheel in stijl vervoeren en hij rijdt zijn auto pontificaal voor de entrée van het hotel. Als vips worden we vervoerd ook al zien we er verre als vips uit. Werkelijk 4 minuten later moeten we alweer uitstappen omdat we bij de tempel zijn aangekomen. De kaartjes worden gekocht en we gaan door de tassencontrole. Het is ontzettend druk in Kandy want het is zaterdag en honderden mensen hebben zichzelf op dit leuke, en voor boeddhisten zo belangrijke, uitje getrakteerd. Wat een mensenmassa treffen we aan voor de ingang van het gebouw wat de tempel herbergt. Wij verschijnen weer in onze fleurige gele sarongs om de tand van Boeddha binnen in de tempel te mogen aanschouwen. Normaliter gebeurd er niet zoveel in de deze tempel en volg je de aangegeven route naar de eerste verdieping van het tempelcomplex. Daar achter de gouden deur bevind zich de tempel met de tand van Boeddha. Alleen tijdens de ochtend en de avondceremonie gaat de deur open en is de tempel daadwerkelijk te zien. Vandaag schijnt toch een speciale dag te zijn want er wordt gefluisterd dat de deur naast de gebruikelijke ochtend- en avondceremonie vandaag nog een keer open gaat. Daarom heerst er misschien zo’n drukte voor de ingang van de tempel………… honderden mensen staan met offers te wachten voor de ingang. We sluiten aan en de spanning is inmiddels tot grote hoogte gestegen ……………. Wij zeggen tegen elkaar het zal toch niet waar zijn dat de deur vandaag gewoon ook om koffietijd opengaat en dat wij er gewoon bij gaan zijn. Een lange sliert van mensen slingerd de trap op naar de eerste verdieping. Van Sunil vernemen we dat de deur vanmorgen ook nog opengaat en wel binnen 10 minuten ………… Inmiddels zijn we een half uur en 1000 keer “Sesam open u” verder en de deur is nog altijd gesloten . Wat we wel zien zijn honderden mensen die allemaal voor de tempel staan . We worden haast verdrukt in de mensen massa. Inmiddels beginnen we ons echt een beetje zorgen te maken of we de tand nog gaan zien, een nog grotere zorg zijn al die mensen die op een houten verdiepingsvloer staan. Als die het maar niet begeeft want we kunnen echt geen kant op. We hopen dat de gouden deur snel opengaat. En ja dan is het na 45 minuten zover, de gouden deur opent zich. Er gaat een soort verlichtingskreet door de ruimte en de mensen bewegen zich allemaal in onze richting . Namelijk recht voor de gouden deur. Met 200 anderen voor ons neus zien we nog niets maar dat mag de pret niet drukken we hebben gezien dat de deur open ging. Hoe alles er achter de deur uitziet moeten we jullie onthouden want ons zicht wordt belemmerd door al die mensen die elkaar voor de voeten lopen.. Eenmaal terug buiten hebben we het complex verder nog even verkent en vinden we het tijd worden voor ons portie natuur . We gaan naar de botanische tuin. Deze ligt net even buiten Kandy of beter gezegd aan de rand van Kandy op z’n 9 kilomter van het meer. Deze plantentuin werd in 1821 aangelegd en omvat circa 60 ha. Het schijnt een van de beroemste botanische tuinen ter wereld te zijn. Het herbergt een enorme specerijen tuin, een orchideeënhuis, een cactushuis, een rozentuin en heeeel veel vleermuizen in de bomen aan de rivier. Het is onmogelijk om alles in 2 uur tijd te zien en we lopen dan ook gewoon een rondje en zien wel wat we tegenkomen. In het park wemelt het van de verliefde stelletjes die samen onder een paraplu aan de voet van de bomen zitten. Het is werkelijk heel leu kom hier rond te lopen en een aangename bijkomstigheid is dat het redelijk koel is en er een klein briesje waait. Na een versnapering bij het Engelse grasveld is het tijd om terug te gaan naar de stad. We willen nog even helemaal lang het meer wandelen zodat we dat ook van ons lijstje kunnen schrappen. Eenmaal terug in het hotel besluiten direct aan onze fikse wandeling te beginnen. Met ferme pas lopen we langs het meer terwijl het 34 graden buiten is. Onze gedachten zijn dat het zwembad ook wel aanlokkelijk was maar we moeten van onszelf vandaag eens flink bewegen. Op deze manier bereiden we ons gelijk voor op de wandeling naar worlds end welke we maandag gaan ondernemen. Nadat we terug zijn in het hotel van onze wandeling moeten we toch wel bekennen dat we even met de voetjes omhoog hebben gezeten. Tevreden kijken we op onze app en zien we dat we 11,8 kilomter vandaag hebben afgelegd. Na deze actieve dag is het tijd om aan te schuiven aan ons diner. Vandaag mogen we wel wat extra’s.

1. Anita:
    9 september 2018
    Wederom weer een heerlijke blog en foto,s