Bangkok

16 juni 2016 - Bangkok, Thailand

Onze laatste dag in Bangkok is aangebroken. Dinsdag in alle vroegte aangekomen met de trein. Bangkok wordt ook wel genoemd the City of Angels. Het is een stad met enorme contrasten. Aan de ene kant zijn er de Mega Malls als the Paragon waarin zich de luxe merken als Louis Vuitton, Dior, Rolls Roys, Auston Martin etc. Te koop zijn en aan de andere kant zie je ‘s-nachts mensen op straat slapen. Wij zijn hier om onze vakantie op een relaxte manier af te sluiten. Wat ons betreft gaan we nog even door naar een aantal andere landen maar we moeten weer aan de arbeid. De lokale veerdienst is de ideale manier om ons vanuit oud Bangkok naar Silom (de wijk waar de luxe hotels staan) te brengen. In Bangkok staat het verkeer namelijk altijd muur vast en de uitlaatgassen van de tuk tuks komen dan wel erg op je af. We nemen dan ook de veerdienst (zie video) die stopt voor het ontbijtterras van ons hotel richting het metrostation. Deze tocht duurt ruim een half uur en de boot vaart zigzaggend over de Chao Praya rivier richting het metro station. De boot stop bij alle tempels en bezienswaardigheden zoals onder andere het koninklijk paleis. De liggende boeddha en Wat Pho. Er is een speciale toeristenboot en een lokale boot. Alle backpackers uit onze wijk nemen de lokale boot. Dat is eigenlijk ook veel leuker tussen de Thaise mensen. Je moet wel flink in de buidel tasten voor een tochtje met de boot. Deze kost namelijk 15 Thaise Bhat per persoon wat in euro’s 0,375 is. Ha ha let op dit zijn de kosten enkele reis. De lokale boot zegt niet welke pier hij aandoet maar dat is gemakkelijk af te lezen van de bordjes die aan de drijvende steigers hangen. Dit is altijd weer een favoriet onderdeel van onze tocht naar het winkelcentrum. Elke dag op de Chao Praya is anders en het is er altijd een drukte van belang. Politieboten, veerdiensten, toeristenboten alles vaart kris kras door elkaar en het ziet eruit als een grote Jan boel. Tussen deze drukte op het water springen de hotelbootjes van The Peninsula en het Mandarin Oriental er wel uit. Deze hebben kleine luxe traditioneel uitziende bootjes om hotelgasten naar de overkant te varen. Ze vallen op omdat het personeel in smetteloos witte uniformen met witte handschoenen op de bootjes staat.

Na een half uur en heel wat bezienswaardigheden later zijn we bij het Metrostation. Bij binnenkomst van het metrostation word je gecontroleerd en kijken ze in je rugzak en dat doen ze met een zaklamp. Nu stelt dit niet zo heel veel voor maar het is een regel die ingevoerd is na de bomaanslag in de Erwan tempel in augustus 2015. Direct daarna zijn deze maatregelen ingevoerd. Twee weken na deze aanslag waren wij voor een weekje in Bangkok maar de controles zijn al wel minder streng. De metro brengt ons naar Siam waaraan vier grote Malls liggen. Dit metrostation heeft een direct verbinding met de vier grote malls. Zodra je binnenkomt heerst er een aangename lekker ruikende koele sfeer. Daarom is het vast zo druk in deze winkelcentra. Uiteraard word je bij binnenkomst gecontroleerd dit keer door middel van een toegangspoortje en als je wilt een blik in je rugzak. Al stelt dit echter niet veel voor. We houden onze creditkaart in de aanslag om heerlijk te kunnen shoppen. Je kunt hier makkelijk uren vertoeven door te shoppen, iets te eten in één van de vele uitstekende restaurants of naar de bioscoop te gaan op de bovenste verdieping van de vijf.

Ook doen we deze dagen het Lumpini park aan. Het is altijd leuk om door dit immens grote park te wandelen en de varanen te zien lopen of te zien zwemmen. Soms lijkt het net een soort steen die je ziet liggen maar als je dichtbij komt glippen ze het water in. All variaties van klein tot echt heel groot leven daar en zijn daar te aanschouwen. Het is wel erg warm om in het Lumpini park rond te lopen maar dat hebben we ervoor over.

Bij elk bezoek aan Bangkok gaan we Chinatown in. Vanuit de backpackerswijk lopen we naar Chinatown al is het aan te raden een tuk tuk te nemen dan ben je een stuk minder oververhit als je aankomt. De veerdienst is natuurlijk ook een leuke optie. Wij besluiten om lekker te lopen. Pffff wat een ontzettende hitte. Maar het is altijd weer een feest om er rond te lopen. Overal bedrijvigheid, eten op straat kleine markten in achteraf gelegen steegjes. Het is leuk om van de hoofdwegen af te slaan de steegjes in. Wij doen dat regelmatig en komen dan op de leukste plekken terecht. Nadat we afgeslagen zijn en door een smalle steeg gelopen te zijn staan we ineens op een drukke lokale markt. Hier verkopen ze van alles, van roze gespoten kuikens, vogeltjes, vis , vlees en niet te vergeten auto onderdelen en ledverlichting in felle kleuren voor op, aan of onder de auto. Als het avond wordt gaan alle lichtjes aan en lijken het wel verlichte kermisauto’s. We vermaken ons prima met af en toe een stop bij een Starbucks voor koffie of iets anders lekkers.

Meestal zijn we rond een uurtje of vijf in de middag terug en vallen dan voldaan neer op een terras aan Rambuttri Street. Met een glas wijn en een mini loempia zitten we dan te genieten van de kraampjes die de verkopers opbouwen voor de avond waarin ze allerlei “ zooi” verkopen. We bewonderen de voorbij lopende backpackers die sjouwend met hun rugzak op zoek zijn naar een goedkope slaapplaats. Aansluitend gaan we elke avond naar de massage voor een oliemassage van een uur. Alsof je op kussentjes loopt, lopen we weer naar buiten om bij ons favoriete tentje op straat gebakken kipfilet met groente, ananas en cashewnoten naar binnen te werken. Zo gaan de dagen wel heel snel voorbij.

We hebben inmiddels al ingecheckt voor onze vluchten van vrijdag. Eerst drie uur naar Hong Kong en dan drie uur wachten en vervolgens nog twaalf uur en 25 minuten naar Amsterdam. We vrijdagmorgen (Nederlandse tijd) om half tien vanuit het hotel in Bangkok en we landen zaterdagmorgen om kwart voor zeven op Schiphol.

Met dit verslag is een einde gekomen aan onze fantastische vakantie door Cambodja en Laos. Wij hopen dat jullie genoten hebben van onze reisblog en dat jullie een beetje mee op reis zijn geweest door deze twee prachtige landen. Wij vonden het heel leuk om te maken en wij danken iedereen voor de vele leuke reacties die we van jullie mochten ontvangen.

Lieve groet vanuit een warm Bangkok,

Berry & Hans

Berry & Hans

1. Gerda:
    16 juni 2016
    Ontzettend genoten van jullie verhalen en ook een beetje op reis geweest.
    Goede reis .
  2. Marisca witkamp:
    16 juni 2016
    Vond het erg leuk om mee te reizen met jullie. Hans tot gauw xxx.
  3. Anita:
    16 juni 2016
    We hebben erg genoten van jullie mooie verhalen en foto,s.
    Goede reis naar huis.
  4. Marijke Bax:
    17 juni 2016
    Jullie naderen ons kikkerlandje al weer! Leuk om op deze manier met jullie mee te reizen. Wel thuis!
  5. Jan vabn Hunen:
    19 juni 2016
    Welkom thuis!
  6. Eddy & Inge:
    20 juni 2016
    Ook wij hebben genoten van jullie reisverslag.
    Welkom terug en werkze dan maar weer!
    Even wennen nu er geen kippen meer in jullie zakken zitten waarschijnlijk ;)
  7. Loes Corthals:
    20 juni 2016
    Wat een geweldige belevenis hebben jullie gehad.
    Geniet nog heel lang na!
  8. Hafida:
    21 juni 2016
    Het lijkt net of ik er weer was dankzij jullie reisverslag! Heb er van genoten en wat een leuke foto's van jullie samen!! En nu idd er weer hard tegenaan tot de volgende reis zich weer aanbiedt haha
  9. Ans Rijkse en Rosan Gortworst:
    26 juli 2016
    Mooi gemaakt vooral de filmpjes en de muziek eronder zijn inspirerend. Foto's geven ook een mooie indruk. We hebben genoten van jullie als filmsterren. Handige tips die ik kan gebruiken als ik straks ook naar Bangkok ga.

liefs en groetjes,

Ans en Rosan(Apeldoorn)