Dagje vol groenten, fruit, vis, tempels en pagodes.

1 september 2019 - Yangon, Myanmar

Het zal niemand verbazen dat we ontzettend goed geslapen hebben. We hebben onze ogen open weten te houden tot 22.00 uur ........ op zich al een hele prestatie maar zo komen we direct in ons ritme. Later op de dag besluiten we dat we dit heugelijke feit best mogen vieren. Om 07.30 uur gaat de wekker en springen we fris en fruitig uit ons bed. Vandaag gaan we samen met Wai Yangon ontdekken. Op naar ons ontbijt ........... poehhhh het is teveel om op te noemen en we zullen jullie al dit lekkers onthouden, maar één ding kunnen we jullie wel zeggen ......... we missen ons schaaltje yoghurt niet. Het zelfverzonnen advies luid dat we stevig moeten ontbijten zodat dit voldoende energie geeft om de dag in Yangon door te komen en om alle verleidingen van de stad te kunnen weerstaan. Na de nodige cappuccino’s en het heerlijk ontbijt kan onze dag beginnen. Om 09.30 uur ontmoeten we Wai in de lobby van ons hotel. Hij neemt ons direct mee naar zijn zes persoons busje waar we de hele reis door Myanmar gebruik van zullen maken. We zitten dus de hele reis prins heerlijk in onze zetels. We gaan vandaag kriskras door Yangon reizen, maar we kunnen het op ons gemak doen of zoals Wai zegt သင့်ရဲ့အဆင်ပြေလုပ်ဖို့ “ aasainpyay lotehphoe” Jullie begrijpen dat we nog even moeten oefenen om het Birmees perfect onder de knie te krijgen. Yangon is de voormalige hoofdstad van Myanmar en heeft maar liefst 5,2 miljoen inwoners. We worden naar het station van Yangon gebracht alwaar we op de circulair train zullen stappen. Wai beschrijft het station wat stamt uit de Britse koloniale tijd in volle glorie maar eenmaal dat aangekomen is het wat mij betreft een beetje vergane glorie maar niettemin kijken wij ernaar uit om met de circulair train mee te gaan.  De circulair train is het best te vergelijken met een tram maar dan één die 10 kilometer per uur rijd. Gelukkig is het geen forenzen tijd zijn de bescheiden banken aan de wanden niet bezet. Na een tochtje van een half uur besluiten we uit te stappen ........... net als het begint te stortregenen. Wai regelt een taxi. Het is tijd voor de groente en fruitmarkt. Zoals in elk Aziatisch land is het geweldig om over een lokale markt te lopen en te kijken hoe het er allemaal aan toe gaat. Het is een gekrioel aan mensen en even zoveel  groente en fruit. We plakken de vismarkt erachteraan. Wat een enorme vissen worden daar aan land gebracht en op de markt verkocht. Gelukkig hoeven jullie de geur van de vismarkt niet mee te maken. We gaan op weg naar de shwedagonpagoda. Dit is de grootste pagode van Myanmar. Volgens Wai bestaat deze Pagode uit 50.000 kilo bladgoud en is deze maar liefst 98 meter hoog. Er schijnen duizenden edelstenen in verwerkt te zijn welke in de avond een prachtige schittering geven. Het regent nog terwijl we rondlopen over het enorme complex als we aangesproken worden door een monnik met een typisch Birmese paraplu. Eerst lacht hij en als hij van ons een glimlach terug ziet durft hij het aan een praatje met ons te maken. De monnik volgt Engelse les en brengt zijn lessen in praktijk door met ons te praten. Erg ver is hij nog niet want het gesprek stopt na waar kom je vandaan ......... Hij wil graag met Hans op de foto en ik moet zeggen ik zie enige gelijkenis 🤔.

Zoek de verschillen qua kapsel.

Nadat we de fotosessie hebben afgerond gaan we richting de auto en stelt Wai voor om de tempel bij de zee te bezoeken. Eeeeuuuh wij zijn een beetje tempelmoe en vragen Wai ons af te zetten bij het winkelcentrum wat we eerder vandaag gezien hebben. Eenmaal daar is het tijd om onze beloning te verzilveren. Ofwel koffie met gebak. Jammie heerlijk om de middag zo te eindigen. Na wat rondgeslenterd te hebben is het tijd om naar het hotel te gaan. Eenmaal buiten stortregent het enorm en we hebben een taxi nodig om aan de andere kant van het meer te komen bij ons hotel.  Onze enige optie is een oude baas met een al even oude taxi ........ als dat maar goed gaat. De oude baas laveert door het drukke en hectische Chinatown waar mensen eten, koken en spullen verkopen tussen de geparkeerde auto’s. Aan de bomen hangen altaars en op elke hoek is een supermarkt en een tempel. Yangon glijd aan ons voorbij terwijl de oude baas ons veilig naar het hotel brengt. Wat eigenlijk wel heel bijzonder is tijdens onze taxirit (en ook in het busje van Wei) is dat het stuur in de auto’s rechts zit en het verkeer ook rechts rijdt. Overigens de meeste auto’s hebben het stuur nog steeds rechts. De meeste automerken die hier rijden komen uit China, Korea en Japan. Dit is een overblijfsel van de Britse overheersing. Jaren geleden heeft de Birmese overheid besloten om al het verkeer rechts te laten gaan rijden. Het is een rare gewaarwording om dit te ervaren. Wij zullen ons daar niet aan wagen. Al met al hebben we een bijzondere en fijne dag gehad in Yangon. Morgen gaan we op weg naar Kyaikhto Golden Rock.

1. Nicky:
    1 september 2019
    Ik ga jullie zeker volgen. Leuk!
  2. Corinne:
    Leuk verhaal!
  3. Susanne Boogert:
    1 september 2019
    Leuk om weer mee te mogen genieten van jullie mooie reis!
  4. Ilse:
    Wat kan je toch lekker schrijven! Echt super en mooie foto’s Hans 😉
  5. Kirsten:
    1 september 2019
    Prachtig! Super om zo mee te mogen genieten! Heel veel reisplezier daar!
  6. Anita:
    1 september 2019
    Wat een heerljke start van jullie vakantie prachtig verhaal en foto,s
  7. Liesbeth Hamelink:
    2 september 2019
    Mooi verhaal en prachtige foto's!! Fijne reis verder!
  8. Sonja Contant:
    2 september 2019
    Leuk geschreven. Ik zie de hele reis voor me. Voorsl de gelijkenis van Hans met de Monnik! 😂😂
  9. Ilse:
    2 september 2019
    Weer super geschreven.. wat jammer van de bakken regen, en wat een geluk dan met de föhn. Hopelijk komt het goede weer snel want dan ziet idd alles er een stuk leuker uit. Suc6 met het zien van de gouden rots 😘