De laatste pagodes en kloosters

14 september 2019 - Mandalay, Myanmar

Om 07.30 uur breekt onze laatste volledige dag aan in Myanmar. De zon schijnt al behoorlijk onze kamer binnen en de temperatuur loopt hier erg snel op. We zitten inmiddels in de stad Mandalay en in de omgeving schijnt er genoeg te zien te zijn. Het klapstuk van vandaag moet de U-Bein bridge zijn. We hebben met Wai afgesproken dat hij ons om 09.30 uur komt halen bij het hotel om in de omgeving van Mandalay te bekijken. We beginnen deze zaterdag met een pagode (hoe kan het ook anders het land staat er vol mee). Dit is echter een hele bijzondere pagode welke 729 witte stoepa’s herbergt. In elke stupa staat er een steen met daarop één bladzijde van het boeddha boek. Op naar het klooster wat helemaal uit hout is opgetrokken en het is prachtig gedecoreerd met houtsnijwerk. Ook Mandalay Hill behoort tot de topattracties van Mandalay. Wai stuurt vakkundig als altijd de auto tegen de berg op en rijd deze, ook zoals altijd, tot voor de deur van de pagode. Eenmaal binnen moeten we blootsvoets met onze omslagdoeken om de roltrappen op om bovenin de pagode te komen. Het blijft een gekke combinatie die moderne technieken zoals roltrappen  gecombineerd met de oudheden van de pagode. Éénmaal boven hebben we een schitterend uitzicht over de hele stad Mandalay. Wai wijst in de verte een punt aan aan de andere kant van de Irrawaddy rivier en verteld dat dit onze volgende stop is. De Irrawaddy rivier is één van de levensaders van Myanmar en loopt tot aan Yangon waar de rivier uitmond in de Andaman zee. We gaan op weg naar de overkant van de Irrawaddy rivier maar niet voordat we het laatste stukje moderne techniek in deze pagode hebben geprobeerd. De lift naar de parkeerplek. Al met al is het dik een uur rijden dwars door de stad Mandalay. Het is voor ons een waar genoegen om vanuit onze airco auto het weekendleven in Mandalay te aanschouwen. Zodra we op de brug rijden naar de oever van de rivier zien we in het landschap vele tempels, stoepa’s, en kloosters opdoemen. Het blijkt echt een plek te zijn waar alleen nog monniken en nonnen wonen, werken en de boeddha leer studeren. Het is een mooi gezicht om de lange rijen nonnen in roze gewaden langs de weg te zien lopen. Wij zijn inmiddels wel een beetje tempel, pagode en klooster moe en het prachtige zwembad bij ons hotel lokt ons. Tsjonge dit land staat echt vol met pagodes etcetera. We besluiten dat dit de laatste pagode is van onze reis en ook hier hebben we weer een mooi uitzicht over de omgeving en kijken we weer op Mandalay Hill waar we eerder stonden. We hebben nog 3 wensen en dat zijn de U-Bein Bridge, iets lunchen en het zwembad. We gaan eerst naar de U-Bein Bridge, welke met 1,2  kilometer de langste teakhouten brug ter wereld is. De brug is in 1870 gebouwd en sindsdien waarschijnlijk het meest gefotografeerd. Elke dag passeren vele dorpeling de brug over het meer naar de andere kant. Hierbij zijn de zonsopkomst en zonsondergang de meest fotogenieke momenten. Wij zijn er echter gewoon op het warmst van de dag. We maken foto’s en dwalen een stuk over de brug voordat we onze heerlijke koele auto weer opzoeken. We gaan lunchen of beter gezegd iets snacken in de stad. Hierna stelt Wai ons voor ons naar het hotel te brengen. Daar zeggen wij geen nee tegen, het aantrekkelijke zwembad lokt al een poosje. Het is ook in Wai zijn belang want vanmorgen vroeg is zijn vrouw gearriveerd in Mandalay en zo kunnen ze nog even wat tijd samen doorbrengen. Morgen, nadat ze ons gedropt hebben rijden ze samen terug naar de hoofdstad Yangon. Over vliegen gesproken zodra we bij het hotel aankomen is het eerst tijd om online in te checken. Berry neemt deze taak op zich en ziet dat zijn naam verkeerd op de boekingsbevestiging staat.  Oeps ! Dat gaat geld kosten. We volgen de proceduren en checken met de correcte gegevens in maar Berry kan zijn naam niet meer wijzigen. Hmmm🤔 Berry moet toch eens onderhandelen met de personen waarvan hij die naam heeft meegekregen 🤣. Dat wordt morgen wat eerder naar de luchthaven om de naam te laten corrigeren tegen betaling op het ticketoffice of, en die kans bestaat ook, om ter plekke een nieuw ticket te kopen voor de vlucht. We gaan het beleven en hopelijk kunnen we morgen vanuit Bangkok in onze één na laatste bericht melden dat het allemaal met een sisser is afgelopen en kunnen we het glas heffen op de goede afloop. Vanuit Bangkok posten we nog één keer voordat we in de nacht van vrijdag op zaterdag richting Brussel vliegen. De zwembroek kan nu aan voor een laatste verkoelende duik in Myanmar!

1. Anita:
    15 september 2019
    Ik heb er van genoten van jullie mooie blog en foto,s. Dank je wel. Wat een bijzonder en mooi land.
    Ik hoop dat het goed komt met de tickets.
    Een hele fijne en gezellige week in jullie mooie en knusse hotel in Bangkok.
    Ik heb ook wel zin om te komen Ha ha
    Veel plezier.
  2. Sonja Contant:
    15 september 2019
    Hartelijk dank dat ik mocht meegenieten van jullie vakantie. Zo levendig geschreven alsof ik midden in zat
    Nu maar fijn uitrusten van jullie belevenissen. Dikke kus voor jullie beiden
  3. Marisca witkamp:
    18 september 2019