The road to Mandalay

13 september 2019 - Mandalay, Myanmar

Tijdens ons diner van gisterenavond hebben we nog wat gebabbeld met onze Australische buren. Zij brengen ons weer aan het twijfelen om toch maar eens op onderzoek te gaan naar Australië. Berry laat hen een voorbeeldreis zien die ons wel aanspreekt. Dat is de perfecte route met alle hoogtepunten aldus het Australische echtpaar. Het lijkt ons eigenlijk wel heel bijzonder om zo’n reis een keer mee te maken maar dan is drie weken echt te kort. De voorbeeldreis is 26 dagen maar dan moet je er eigenlijk nog een aantal dagen aan vast plakken om bij te komen. We houden het in gedachten. Verder wisselen we nog wat tips uit wij over het Inle Lake en zij over Mandalay. Het is altijd leuk om een praatje te maken met andere toeristen. Zo kan je altijd wel een idee opdoen.

Vandaag gaan we alweer vertrekken uit het schitterende Bagan en gaan we onderzoeken wat  onze laatste plaats in Myanmar ons te bieden heeft. We gaan naar Mandalay. Na een laatste ontbijt in ons schitterend hotel in Bagan maken we de laatste foto’s in het hotel en dan is het alweer tijd om afscheid te nemen van deze fantastische plaats. Wai komt ons zoals afgesproken om 09.30 uur ophalen. Hij is echt een man van de tijd, zo punctueel, ontspannen en zeer aangenaam gezelschap om mee op reis te zijn. Terwijl we Bagan uitrijden werpen we nog een laatste blik op deze schitterende plaats. Het is geen wonder dat Bagan sinds juli 2019 op de Unesco wereld erfgoedlijst is geplaatst. Hebben wij even geluk want vele van deze erfgoederen hebben wij al mogen bezichtigen.

We gaan op weg naar Mandalay en onderweg zullen we Ava (spreek uit als Aiwa) met een bezoek vereren. Ava is een nederzetting die grotendeels bestaat uit tempels, pagodes en kloosters echter bijna allen in ruïne stijl. De dorpsbewoners noemen het klein Bagan, maar dat is waarschijnlijk voor het toerisme. In onze ogen verschilt Ava volledig van Bagan en is er geen enkel vergelijk mogelijk. Onderweg naar Ava zien we het dagelijkse leven op het platteland aan ons voorbij trekken. Op het land wordt druk gewerkt. De vele stukken landbouwgrond moeten omgeploegd worden om weer opnieuw aangeplant te worden. Hier komen de ossen en de ossenkarren van pas. Het is toch wel een bijzonder gezicht om te zien hoe hier het land omgeploegd wordt. De ossen trekken de houten ploeg voorwaarts. De landarbeider staat achterop de ploeg en met zijn gewicht zorgt hij ervoor dat de houten punten door de grond voortgetrokken worden. We kunnen ons alleen maar voorstellen dat dit in voeger tijden bij ons net zo ging. Naast rijst verbouwen ze hier vooral watermeloen, uien, groentes als bloemkool etc. Langs de kant van de weg speelt het leven van alle dag zich af. De één staat zich te wassen bij de waterpomp en de buurman verwisselt zijn banden van zijn jumbo (acht persoons taxi) weer een ander laat zijn os aan een trouw uit zodat deze aan de kant van de weg kan grazen. Prachtig om dit allemaal te mogen aanschouwen. Grappig is het om te zien hoeveel mensen er echt in een jumbo passen. We passeren er velen volgepakt met monniken en lokale mensen met rijst en zelfs één met een combinatie van mensen in de achterbak en een scooter op de achterklep. Na twee en een halfuur komen we rond de middag aan in Ava. Hier bezoeken we een oud klooster, een pagode en een tempel. Hierna is het echt tijd om te gaan lunchen en met nog een uur voor de boeg doen we dit bij de bekende restaurant keten langs de kant van de weg. Na onze lunch dient Mandalay zich snel aan. Mandalay is de op één na grootste stad van Myanmar met een geschat inwonertal van 2,5 miljoen. Een behoorlijke stad aan de voet van Mandalay Hill. Uiteraard gaan we morgen een bezoek brengen aan Mandalay Hill. We laten de hectiek van de stad achter ons en gaan op weg naar ons hotel wat achter het fort van Mandalay is gelegen. Het fort is een ommuurde stad van twee bij twee kilometer. We zitten op de bovenste verdieping van het hotel en vanuit onze kamer hebben we zicht op het fort en we zien een grote groene massa aan bomen en planten met nauwelijks bebouwing ertussen. Onderzoek leert dat deze ommuurde stad tevens de groene long van de stad is. We denken dat Wai wel blij is om in Mandalay zijn. Deze avond stapt zijn vrouw op de nachtbus van Yangon naar Mandalay waar ze morgenochtend om 04.00 uur aankomt. Zo kunnen ze zondag samen terug reizen naar Yangon nadat ze ons op de luchthaven afgezet hebben voor ons weekje Bangkok. We hebben tegen Wai gezegd dat het voor ons prima is als zijn vrouw ons morgen vergezelt tijdens onze tour rondom Mandalay.

Langzaam wordt het donker en de stad maakt zich op voor het avondleven. Inmiddels is het happy hour in het hotel begonnen en is het tijd geworden om van een drankje te gaan genieten.

1. Eddy & Inge:
    13 september 2019
    Berry je beschrijft jullie belevenissen alsof we er zelf bij zijn! De foto's zijn wat mij betreft (Inge) absoluut schitterend, ze zouden niet misstaan in een NG tijdschrift. Goede reis alvast naar Bangkok!