Boeddha’s, tempels en asfalt

1 juni 2023 - Sukhothai, Thailand

Vandaag konden we rustig aan de dag beginnen omdat we pas om 10.00 uur paraat moesten zijn. Heerlijk op ons gemak hebben we het ontbijt genuttigd. De inrichting van ons hotel is een mengeling van oosters en Japans boutique door elkaar gemixt. In de ontbijtruimte hangt en staat er voornamelijk Aziatische kunst. Wat is dit een leuk hotel om te verblijven.

Ons ontbijt in de sfeervolle eetzaalHeerlijk ontbijtje

Graag waren we hier nog langer gebleven maar onze volgende bestemming “Sukhothai“ wacht inmiddels al geduldig op ons. Het lijkt niet zo’n lange rit te worden want Peter heeft gisteren nog wat stops voorgesteld, inmiddels weten we wel beter. We kwamen om 19.00 uur aan in Sukhothai.

Keurig om 10.00 uur verschijnt Peter, ditmaal met de discobus, bij ons hotel. De andere minibus had hij voor andere klanten nodig die in en om Bangkok reisden . Deze bus is voor hem comfortabeler op langere stukken zegt hij. De minibus is nog groter dan de vorige en heeft een tv voor Netflix, discolampen en een paar extreem ogende boxen aan boord. Deze auto past in het geheel niet bij het rustige imago dat Peter heeft.

Onze ‘discobus’

We maken ons op voor de eerste stop, het historische park van Ayutthaya. Op weg erheen zien we een aantal toeristen die op olifanten door de stad rijden richting het historische park. Ons niet gezien, we hebben duidelijk met Peter afgesproken dat we geen dieren willen bezoeken of gebruiken voor toeristische doeleinden. Inmiddels heeft Peter ons verteld dat het toch wel 5 uur rijden is naar het Sukhothai historische park. We besluiten om 30 minuten in het historische park van Ayutthaya te kijken om vervolgens aan onze reis naar Sukhothai te beginnen.

Peter heeft uitgelegd waar de beste Boeddha’s staan en het is niet druk in het park. We brengen dus een flitsbezoek aan het park en fotograferen het Boeddhahoofd waar omheen de boomwortels groeien.

Boeddhahoofd tussen boomwortelsBij de Wat Maha That temple in Ayutthaya
We leggen nog een andere boeddha op de gevoelige plaat vast en dan is het alweer tijd om te vertrekken. We voelen ons een beetje als toeristen die in drie dagen heel Europa aandoen, tegelijk beseffen we dat we niet alles kunnen zien. Sukhothai heeft een historisch park waar we doorheen kunnen fietsen en we hebben daar morgen de hele dag de tijd voor.

We gaan op weg naar onze tweede stop . Het grootste Boeddha beeld van Thailand wat staat in Ang Thong. Als we nog een aantal kilometer er vandaan zijn zien we het Boeddha hoofd al boven de palmen uitsteken. Eénmaal aangekomen op de plaats van bestemming is het beeld nog imposanter om te zien. Het beeld is maar liefst 92 meter hoog en 63 meter breed.

Boeddhabeeld

De bouw van het boeddhabeeld duurde maar liefst 18 jaar en was uiteindelijk in 2008 gereed. Het boeddhabeeld staat op de negende plek van grootste boeddhabeelden ter wereld. We wilden graag naar boven lopen om zo bij de Boeddha te komen. Omdat je daar je schoenen uit moet doen deden we dat netjes. Zo snel we de slippers uit hadden gedaan zo snel deden we ze weer aan. De hitte van het marmer waar we met onze blote voeten opliepen was gloeiend heet en als we waren doorgelopen hadden we zeker brandblaren gekregen. De Thai is slimmer, die doet sokjes aan maar of dat echt help betwijfelen we.

Locale oudere

Leuk hoedje wel wat te groot
Om de duur van de autorit een beetje te breken stelt Peter voor een tempel te bezoeken op anderhalf uur rijden van Ang Thong. We gaan op weg naar een tempel, daar aangekomen lijkt het ons meer op een spiegelpaleis. Werkelijk alle ruimten in de tempel zijn voorzien van spiegels. Er is geen stukje muur of raam te zien. De Thai vinden dit geweldig en houden van de bling bling en het sprankelende. Overal waar we lopen en opzij kijken ziende onszelf. We kunnen alleen maar denken aan degene die de spiegels moet zemen pfffff. Nou dat hadden we snel gezien. Eénmaal buiten sprak een politieagent ons aan. “Hello mister were you come“ wij antwoorden “we come from Holland”. Vervolgens werd er een passerende Thai aangehouden die de opdracht kreeg ons met de agent op de gevoelige plaat vast te leggen. Geen idee waar dit voor diende maar hij leek erg blij te zijn met een foto van hem en twee oververhitte toeristen.

Er staat ons nog een lange rit te wachten en het is tijd om te gaan. Op naar Sukhothai. Tijdens zo’n lange rit valt ons op dat ze hier geen rekening houden met CO2 uitstoot en in al die jaren is er nog niks veranderd en ligt het plastic en ander afval nog steeds langs de weg.

Inmiddels zijn we veilig in Sukhothai aangekomen in een leuk resort met een aantal houten bungalows. Dit is ons onderkomen voor de komende twee nachten.

• Thai Thai resort
  • Receptie resort
  • Onze kamer voor de komende twee nachten

💤😴💤😴💤😴💤😴💤😴💤😴💤😴💤😴💤😴💤😴💤😴💤😴💤😴💤😴💤😴

1. Erna:
    1 juni 2023
    Wat een prachtige foto van de Boeddha in de tropische reuze boom!!! Zo mooi
  2. Anita:
    1 juni 2023
    Prachtige foto´s van de Boeddha´s en de indrukwekkende boom
    veel gezien in een korte tijd.
    fijn om nu 2 nachten in het zelfde hotel te logeren.
  3. Jos:
    1 juni 2023
    Hi Hans & Berry, jullie maken met Peter aardig wat kilometers en niet alleen vandaag. De Boeddha's zijn machtig mooi, zeker dat exemplaar tussen de wortels van die boom. Bij het Engels ontbijt "miste " ik de witte bonen in tomatensaus !! Volop genieten.