Aankomst Phnom Penh

29 mei 2016 - Phnom Penh, Cambodja

Zaterdagmorgen was het dan zover om 07.30 uur hebben we de koffers ingeladen en zijn we op weg gegaan naar Schiphol. Erg handig die nieuwe A4 vanaf Bergen op Zoom omhoog naar Rotterdam. En vooral ook heel snel. Grrrrrrr maar niet vandaag !. Zonder enige kennisgeving worden we voor Willemstad terug richting zeeland gemanuvreerd. Bij den Bommel besluiten we  maar om te draaien  want we gaan natuurlijk niet het hele eiland over rijden. In vliegende vaart over de A59 naar moerdijk gereden en zo omhoog naar Schiphol. Uiteindelijk waren we 3 uur voorafgaand aan onze vlucht op schiphol. De geadviseerde 4 uur ivm veiligeheidschecks waren dus helemaal niet nodig. Het was bij de veiligheids checks erg rustig.Na die controles en de lichamelijke inspanning die dat kost had de innerlijke mens ook wat aandacht nodig en hebben we nog even een mini lunch gegeten.Het instappen  liep voorspoedig en voordat we het goed en wel in de gaten hadden zaten we al op onze stoelen. Met een kleine vertraging van 20 minuten koos de Boeing 777 van Cathay Pacific het luchtruim. Zoals sommigen van jullie weten is het altijd ontzettend gezellig vliegen met Hans. Hans kan namelijk erg makkelijk de slaap vatten in alles deint; hobbelt; beweegt en vliegt. Enig krediet ben ik hem wel verschuldigd omdat hij het deze keer uitgehouden heeft tot net na de lunch. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik ook erg snel een poging de slaap te vatten heb ondernomen welliswaar met wisselend succes. Na 11 uur en 10 minuten komen we in Hong Kong aan. Na alle checks hebben we nog tijd voor een kopje koffie alvorens we het luchtruim kiezen richting Phnom Penh Cambodja. Keurig op tijd komen we op het kleine vliegveld van Phnom Pehn aan. Na alle visumformaliteiten zien we onze rugzakken (met het ouder worden zijn dat meer rugtrolley’s geworden) voorbij hobbelen op de bagageband.Zo nu nog even geld halen. Ik voel me gelijk miljonair als ik van de medewerkster een stapel Riel  (Cambodjaanse munteenheid) in mijn handen gedrukt krijg. Even later is dat miljonairs gevoel ver te zoeken als we vernemen dat je overal in dollars moet betalen. Pffff hoe komen we nu weer van onze Riel af !. Buiten de aankomsthal staat onze Cambodjaanse chauffeur met met een brede glimlach op ons te wachten. We herkennen hem aan het bord dat hij voor zich draagt met daarop Khiri Travel; Mr and Mrs Hollestelle. Onze chauffeur blijft lachen bij het zien van mr Hollestelle en mr Moerman en wij kunnen er eigenlijk ook wel om lachen. Hij is niet erg spraakzaam in de auto en hij zal ons afzetten bij ons eerste hotel. Daar aangekomen laad hij keurig de bagage uit en zegt hij dat hij ons morgen voor het hotel weer ophaalt voor onze excursie dag. Hij neemt afscheid en wij gaan naar binnen. Blijkt het hotel gerenoveerd te worden op dit moment. We zeggen tegen elkaar “ dat begint al goed en we hebben ook geen voucher oid”. Niet getreurd een meneer die daar werkte zegt tegen ons (althans dat maken wij eruit op )“ ik laat jullie bagage wel in en breng je naar het zuster hotel verderop in de straat”. Aangekomen in het hotel zonder voucher blijkt er toch een kamer gereserveerd te zijn voor ons. Pffff gelukkig ik zag onze aanstaande douchebeurt al in rook opgaan. We zitten dus nu in het Frangipani Palace hotel. De receptie heeft de touroperator gebeld en doorgegeven dat de chauffeur maandagmorgen om 8 uur bij het juiste hotel staat.We zijn even buiten geweest op een terras aan de uitmonding van de Tonle Sap rivier om te wennen aan de hitte. Volgens het hotelpersoneel is dit het begin van de moeson voor Phnom Penh en dus voelt de lucht zwaar en klam aan.
Nu nog even een hapje eten en dan slapen want morgen ligt er een druk en indrukwekkend programma op ons te wachten.

1. Marijke Bax:
    29 mei 2016
    Een goed begin is het halve werk mannen! Het is even wennen, geen vakantie maar een reis....
    Het ga jullie de komende tijd heel goed. Ik kijk uit naar jullie volgende verhaal.
  2. Vonn:
    29 mei 2016
    Zoooooo dat is al hard werken dat gereis en in checken in t hotel. Ben je meteen aan een vakantie toe! Wij zouden onmiddellijk de ligstoelen, de boeken, t wijntje nodig hebben een 3 dagen moeten uitslapen, hahaha.. Maar jullie staat een reisprogramma te wachten. Als de chauffeur jullie oppikt kan de reis beginnen. Veel plezier en we volgen jullie op de voet. Dikke kus B&Y
  3. Anita:
    29 mei 2016
    Jullie zullen heerlijk slapen na zo lange reis.
    Voor morgen heel veel plezier tijdens jullie mooie tocht.
    Liefs