Tuol Sleng gevangenis en Killing Fields

30 mei 2016 - Phnom Penh, Cambodja

Vandaag zijn we vroeg opgestaan en na een volledig ontbijt stond om 08.00 uur onze gids klaar in de lobby om ons te vergezellen vandaag. We starten de dag met een cyclo tour door een bloedheet Phnom Penh. Zelfs op dit startuur is het al ontzettend warm. De cyclo is een typisch Zuid-Aziatisch vervoersmiddel. Deze cyclo lijkt er op een riksja. De pezige cyclomannen vervoeren ons dwars door de stad op weg naar onze eerste stop nl de heilige Wat Phnom, een in 1373 gebouwde tempel op een heuvel midden in de stad. Voor veel Khmer is dit een heilige plaats omdat hier meerdere Boeddhabeelden te vinden zijn die volgens de overlevering aangespoeld zouden zijn.
Via de boulevard aan de Tonle Sap rivier fietsen de cyclomannen ons en de gids naar het  Koninklijk Paleis  en de zilveren  pagode. Zo’n 60% van de pagode is tijdens het vernietigende  regime van Pol Pot verwoest maar dat wat er nu nog staat is de moeite waard om te bezoeken. Inmiddels is het enigszins bewolkt geworden maar de hitte neemt nog niet echt af. Direct buiten de poort staat onze goedlachse chauffeur op ons te wachten. Hij verwelkomt ons deze keer met een flesje koud water en een verpakt verfrissingsdoekje. Hij zal ons naar het volgende onderdeel brengen namelijk de beruchte S12 gevangenis ook wel de Tuol Sleng Prison genoemd. De S12 of Tuol Sleng gevangenis is een voormalige middelbare school waar tijdens het regime van Pol Pot duizenden Cambodjanen zijn gemarteld en vermoord. Deze gruwelijke en beladen plek maakt een diepe, trieste indruk op ons. Bij het zien van de voormalige cellen met prikkeldraad voor de gebouwen en de foto’s van de gemartelde bebloede en geketende Cambodjanen worden we even stil. Het regime van Pol Pot wilde een nieuwe mensheid starten vanaf nul. Iedereen boven de 10 jaar was niet meer makkelijk beïnvloedbaar en moest worden vermoord. Gemarteld werd men om meer namen van familieleden te weten te komen zodat men deze ook op kon pakken en vervolgens de dood in kon jagen. De Tuol Sleng gevangenis is een gruwelijk plek om te bezoeken maar het is onlosmakelijk verbonden met het brute verleden van Cambodja.Tijdens ons bezoek worden we getrakteerd op een ontzettende regenbui. Door de regen welke je op de metalen golfplaten hoort en de donkere wolken aan de hemel krijgt de Tuol Sleng gevangenis een lugubere aanblik.
Na de Tuol Sleng gevangenis kunnen we even bijkomen van de indrukken en kunnen we de positieve sfeer proeven in Friends. Friends is een restaurant waar voormalige straatkinderen een kans krijgen om de kneepjes van het vak te leren. Het doet een beetje denken aan het project van Jamie Oliver zijn restaurants 10 genaamd. Hier gaat het om voormalige straatkinderen die bijvoorbeeld verslaafd waren aan lijm snuiven. Een prima initiatief dat financieel ondersteund wordt door onder andere de EU.We worden verrast met een overheerlijke lunch. Deze bestaat uit jasmijn rijst met gebakken kipblokjes, gebakken pinda’s en meegebakken mango. Verder hebben we nog gegrilde vis met noodles en pepertjes.
Zelfs een toetje hoort erbij in de vorm van wortelcake. Kortom voortreffelijk!. De volgende plek is ook weer zo’n beladen plek namelijk Choeng Ek, beter bekend als de Killing Fields. Deze liggen 35 kilometer buiten Phnom Penh. Omdat  er in de Tuol Sleng gevangenis geen plek was voor de lichamen van de vermoorde mensen bedacht Pol Pot de Killing Fields. Hier werden de vele vermoorde mensen letterlijk gedumpt. Velen werden hier ook ter plekke vermoord. Het maakt een ontzettende indruk op ons terwijl we door de Killing Fields wandelen om te zien dat de menselijke botten daar gewoon de grond uitsteken. Het is een goed gebruik van toeristen om een polsbandje of armbandje of iets van zichzelf aan de bamboe afzettingen te hangen uit respect voor de doden.Berry had toevallig een kralen armbandje bij zich en heeft het daar achtergelaten. In het monument liggen er duizenden schedels verdiepingen hoog opgestapeld. Uit onderzoek is gebleken dat vele schedels misvormd zijn wat duid om mishandeling in de Tuol Sleng gevangenis of verminking tijdens het ombrengen ter plaatse. Na dit indrukwekkende bezoek worden we terug gebracht naar Phnom Penh waar de koffie al op ons wacht. Stilletjes genieten we op een terras aan de Tonle Sap rivier van een uitstekende cappuccino en verwerken we de indrukken die we vandaag hebben opgedaan. Inmiddels is het hier 19.30 uur en dus tijd om te gaan dineren.

1. Gerda:
    30 mei 2016
    Ik vind het wel heftige verhalen deze dag. Maar de geschiedenis is wel vaker kommer en kwel je kunt er niet altijd omheen.
    Morgen weer iets leuks dan maar.
    Groetjes Gerda
  2. Marisca witkamp:
    30 mei 2016
    Prachtig die cultuur, hoe barbaars ook. Hoort er kennelik allemaal bij. Goed om te lezen.
  3. Loes Corthals:
    Indrukwekkende verhalen.
    Een heel andere wereld!
  4. Anita:
    30 mei 2016
    Wat een indrukwekkende eerste dag.Helaas was het wel de werkelijkheid.Zo barbaars ,om kippenvel van te krijgen.
    Voor morgen een leuk en gezellig vervolg van jullie trip gewenst.
    Liefs Anita
  5. Eddy & Inge:
    31 mei 2016
    Hoi Berry en Hans,
    Wat we lezen en zien is soms behoorlijk indrukwekkend. De ellende meegemaakt door deze mensen maar ook de mooie plaatjes van de omgeving en de hartelijke Cambodjanen. Ik kan me een beetje voorstellen hoe dit moet voelen omdat ik zelf een keer in Bergen-Belsen heb gestaan, omringd door heuvels van gras die elk weer een massagraf bedekten. Zeer indrukwekkend. Hopelijk komen jullie ook nog toe aan een paar rustmomenten want volgens mij sjouwen jullie je nu al een ongeluk en je bent nog maar net weg... Maar heerlijk om te lezen, op deze manier zijn we stiekem zelf ook een beetje op vakantie!!
    Heel veel groeten!!!