Op weg naar Siem Reap

31 mei 2016 - Siem Reap, Cambodja

Graffiti

Er staat een reisdag op het programma. We moeten om 08.00 uur bepakt en bezakt gereed staan in de lobby waar we onze chauffeur treffen die ons naar Siem Reap zal brengen. Siem Reap is de stad van Angkor Wat. Later meer over Angkor Wat op de dag dat we een excursie maken naar deze beroemde op de wereld erfgoed lijst staande tempel die verscholen ligt in de jungle rondom Siem Reap.
We zijn keurig op tijd in de lobby en onze chauffeur brengt ons naar Siem Reap waar hij afscheid van ons zal nemen en terug zal keren naar Phnom Penh. Al snel maakt het zicht van de stad plaats voor het platteland. De betonnen huizen en flats maken plaats voor houten woningen op palen. Het aanzicht doet ons een beetje denken aan de huizen op palen in Sulawesi. De huizen op palen beschermen de mensen tegen de dieren. Over dieren gesproken. De eerste stop ligt in het verschiet. Een plaspauze, maar wij gebruiken de tijd om even rond te kijken bij de stalletjes die staan opgesteld langs de kant van de weg. Hier  worden allerlei etenswaren aangeboden. Al snel krijgen we een onweerstaanbare aanbieding om onze oren geslingerd. Onder luid geroep van “mister mister” krijgen we direct de plaatselijke lekkernij aangeboden. Deze lekkernij blijkt gefrituurde spin te zijn. We schrikken ons een hoedje ! Spinnen vragen wij ons vertwijfeld af ? Ja van die hele zwarte dikke vogelspinnen. De geruststellende woorden van de verkoopster (die we niet verstaan) kunnen ons niet overhalen er een zakje van te kopen. Naar we hebben vernomen zijn ze niet meer giftig. Maar dat is niet het enige wat ze in de aanbieding hebben. Ze verkoopt ook nog een andere lekkernij voor degene die niet van spinnen houdt. Ze schakelt moeiteloos over om ons over te halen dan maar de gefrituurde kuikens te proberen. Nee als dat er ook niet ingaat heeft ze ook nog wel levende schorpioenen ( onder het mom van lekker vers) of gefrituurde; maden; kakkerlakken. Kortom allerlei lekkernijen zien we liggen. De dochter van de verkoopster voegt er in het engels aan toe dat het allemaal naar kip smaakt. Gelukkig hebben we voldoende ontbeten en komen we niet in de verleiding te proeven van de ongetwijfeld heerlijke lekkernijen die ze aanbied. Mocht iemand van de lezers interesse hebben dan kunnen we ze altijd nog kopen. We vervolgen onze weg naar Siem Reap.
De weg is saai en eentonig. Het is dus tijd voor een klein dutje. Heerlijk al kun je de slaap niet helemaal vatten in de auto. Nog twee stops liggen in het verschiet voordat we bij ons hotel in Siem Reap aankomen. Het weer is drukkend vochtig en klam en er hangt regen in de lucht. Hopelijk brengt het een beetje verkoeling want het voelt echt beklemmend aan. Nadat we welkom zijn geheten met de inmiddels vertrouwde buigingen, de verfrissingsdoekjes en het limoensapje gaan we Siem Reap maar eens verkennen.
Het blijkt niet veel meer te zijn dan een paar straatjes met een onmiskenbare nachtmarkt die je in iedere plaats in Zuid Oost Azië aantreft. De paar straatjes die ik benoem zijn vooral op toeristen gericht dus pizza, pasta, Mexicaans, Indiaas en natuurlijk een vestiging van Burger King en Kentucky Fried Chicken. We besluiten te gaan lunchen en vervolgen na de lunch onze weg. Ondertussen denken we na over hoe we deze 3 dagen hier invullen. We hebben in ieder geval een dag een excursie naar Angkor Wat. We besluiten om het de rest van de dag en morgen rustig aan te doen. Er is een zwembad bij het hotel en een beetje relaxt een dagje lezen is ook niet verkeerd. Inmiddels onweert het maar we besluiten toch nog even op de nachtmarkt te gaan snuffelen of er nog iets voor ons interieur te vinden is ( degene die dit kennen weten dat we dan vast niks vinden hahaha).

1. Marisca witkamp:
    31 mei 2016
    Iiiieeeeeuuuuwwww spinnen. Maar eigenlijk wel ff proberen toch?
  2. Abdel:
    31 mei 2016
    mooi verhaal heren! ik verheug op het volgende avontuur...
  3. Jos:
    31 mei 2016
    uiteenlopende verhalen: macaber bezoek aan een afschuwelijk verleden en daarnaast "exotische eten " waar je wel slank bij blijft.
    is het voor jullie een tweede of derde( ? ) bezoek aan Vietnam?
  4. Anita:
    31 mei 2016
    Volgens mij eten ze daar alles wat beweegt bahhhhhh
    Heerlijk een paar daagjes luieren voordat jullie weer op pad gaan.