Fietsen naar het Tonle Sap meer

1 juni 2016 - Siem Reap, Cambodja

Onze eerste mogelijkheid tot het uitslapen in Cambodja. We hebben een vrije dag en geen excursie gepland. Onze dag begint om 08.30 uur heerlijk rustig met een overdadig ontbijt in ons hotel in Siem Reap. Alles wat je eventueel kan verwachten van een ontbijt in Azië ligt op ons te wachten. We besluiten buiten op het terras in de schaduw te ontbijten. Heerlijk was dat. Als snel maakte de schaduw plaats voor de ontzettend hete zon. Gelijk was het ontzettend warm. De uiteindelijke temperatuur in de stad was 38 graden. Buiten de stad op het open platteland werd 40 graden gemeten. Het platteland was nu precies ons doel van de dag. We konden de rust niet vinden om de hele dag bij het zwembad te relaxen en dus besloten we te gaan fietsen richting het Tonle Sap meer. Na het ontbijt moesten we al even bijkomen van de hitte op het terras en dus gingen we eerst nog even afkoelen in de airco op de kamer.
Rondom 10.30 uur zijn we naar de receptie gegaan om de fietsen de we buiten zagen staan mee te nemen.We moeten echter aan de overkant fietsen huren omdat de fietsen die op het hotel terrein niet van het hotel zijn. Zodra we het hotel uitlopen worden we door de verschillende tuk tuk chauffeurs aangesproken om ons rond te laten rijden of ons richting Angkor Wat of het Tonle Sap meer te brengen. Wij geven aan dat we naar het Tonle Sap meer gaan maar op de fiets. De tuk tuk chauffeurs moeten vreselijk lachen en verklaren ons voor gek om met deze hitte te gaan fietsen. Ze weten dan nog niet dat wij Nederlanders een stuk beter kunnen fietsen dan bijvoorbeeld de Italianen die wij regelmatig op de MAC bikes in Amsterdam zien fietsen. Wij gaan naar de overkant en huren twee fietsen met leuke mandjes voorop.Wij wijzen fietsen aan die we willen huren maar die zijn te klein vindt de verhuurster. Ze wijst twee andere aan. Voor Hans heeft ze zelfs een hele speciale fiets namelijk een roze. Voortvarend fietsen we in de aangegeven richting. Zonder kaart of iets dergelijks. Nu is het vanuit hier niet moeilijk omdat er maar 4 wegen de stad uitgaan. We besluiten om de weg te nemen die de stad uitleid richting het Tonle Sap meer.

Fietsen in een Hollands tempo met deze temperatuur is achteraf gezien niet zo verstandig. Maar we wisten natuurlijk ook niet hoeveel kilometer het was. De verhuurster had gezegd “ over de brug links, dan langs de rivier rechtdoor richting Tonle Sap”. Er kwam geen eind aan de aangegeven route maar uiteindelijk na een reis van 12,3 kilometer hebben we het Tonle Sap meer bereikt. Daar aangekomen verwachten we een enorm meer met een heerlijke bries waar we lekker aan de oever kunnen zitten in de schaduw. Ha ha dat blijkt een grote illusie te zijn. Het Tonle Sap meer is nagenoeg drooggevallen omdat het bijna niet geregend heeft. De bootjes kunnen nog net varen door kleine stukjes van het meer. Het water is donkerbruin en modderig. Gelukkig Komt er wel een deel van het ideaalbeeld uit. We kunnen in een overdekt gebouw een drankje drinken. Uitgeblust nemen we met ons drankje plaats. In ons hoofd hebben we ook al de beelden hoe de terugreis eruit moet zien op het heetste moment van de dag.
Na een half uurtje gezeten te hebben gaan maken we ons gereed  om terug te fietsen richting Siem Reap. Onderweg hebben we nog een heuvel beklommen met voor ons gevoel duizend treden. We hebben daarna nog twee stops bij lokale winkeltjes moeten maken omdat we het niet meer uit konden houden in de volle zon. Daar hebben we de koude cola ons goed laten smaken. Uiteindelijk zijn we in Siem Reap terug gekomen. De rest van de middag hebben we op de hotelkamer door moeten brengen om onze door de zon verbrande armen en knieën af te laten koelen.We hadden zelfs met factor 50 gesmeerd. Het rode van onze huid wordt vast mooi bruin.Tegen de tijd dat we onze eerste massage ondergaan zal het niet meer voelbaar zijn. Nu nog wat eten en dan morgen de tempel tour naar onder andere Angkor Wat. (Zie de video voor een impressie van onze fietstocht).

1. Hajo:
    1 juni 2016
    Heel moedig...op de fiets! Respect.
  2. Marisca witkamp:
    Ha ha
  3. Eddy & Inge:
    1 juni 2016
    We dachten dat jullie met z'n tweeën waren maar verdorie, Steven Spielberg is ook mee....... gezellig :-)
  4. Abdel:
    1 juni 2016
    Hans..ik dacht dat wij buurman&buurma, jij en barry doen er niet onder....heel stoer mannen!
  5. Anita:
    1 juni 2016
    Ziet er leuk uit het videofilmpje sportief hoor.Tuk Tukje was ook niet verkeerd geweest.