Bezoek aan Angkor Wat

2 juni 2016 - Siem Reap, Cambodja

06.30 uur gaat de wekker. Het is vandaag tijd om Angkor Wat te bezoeken. Voor meer informatie over dit wereldwonder klik op Angkor Wat . Angkor Wat staat op de lijst van het wereld erfgoed hoog genoteerd. Het is tevens het grootste religieuze monument ter wereld. Het is ook nog een nieuw wereldwonder omdat er van de antieke wereldwonderen er nog maar enkele bestaan. We maken ons snel gereed, we springen onder de douche, pakken onze spullen in een dagrugzak en we kunnen aan het ontbijt. We zijn op tijd in de lobby van het hotel. Daar staan onze chauffeur en gids voor vandaag op ons te wachten. We gaan direct op pad richting de eerste tempel.
Als eerste zullen we Angkor Wat bezoeken, maar voordat we er überhaupt toegang tot krijgen moeten we ons melden bij het entree gebouw wat ongeveer anderhalve kilometer van de tempel vandaan staat. Het nieuwe gebouw is nog maar een maand open. We verwachten een enorme drukte want hier komen de toeristen tenslotte voor naar Cambodja. De drukte bij de kassa blijkt mee te vallen. Het is laagseizoen. Onze  speciale Angkor gids, die er uitziet als een ranger in de USA, leidt ons soepel naar de balie waar de entree betaalt moet worden. We moeten een voor een op de foto welke op onze toegangspas afgedrukt wordt.

Toegangsbewijs Hans

Het is alweer erg warm maar dat mag de pret niet drukken. Op naar Angkor Wat. We gaan naar de achteringang welke inmiddels gerestaureerd is. Wat een prachtige omgeving en wat een immense arbeid heeft daar plaatsgevonden. We laten ons door de gids vertellen dat de stenen waarmee Angkor Wat gebouwd is van 75 kilometer verderop werden aangevoerd. 320.000 bouwvakkers hebben eraan gewerkt daarnaast hebben er nog ongeveer 200.000 mensen aan gewerkt die de hele dag niets anders deden dan de stenen graveren. We lopen verder naar het hoofdgebouw waar er drie plateaus zijn. Elk plateau blijft ons verbazen, het ene plateau door de gegraveerde wanden en het andere door het fabuleuze uitzicht. We zijn overigens ontzettend blij dat het laag seizoen was. Het was druk in Angkor Wat maar niet zo druk als in het hoogseizoen. Onze gids vertelde ons dat er momenteel dagelijks ongeveer 500 mensen Angkor Wat bezoeken. In het hoogseizoen zijn dat er dagelijks ruim 6000. Na twee uur Ankor Wat worden we door de chauffeur verwelkomt met koud water en de beroemde verfrissingsdoekjes. Koude naar mentol ruikende gastendoekjes. Daar fris je lekker van op bij deze temperaturen.
Op naar de Bayan tempel. Deze tempel bevindt zich op ongeveer een kilometer van Angkor Wat. Deze tempel bestaat uit allerlei torens waarop gezichten staan afgebeeld in elke richting. Persoonlijk vonden wij de Bayan tempel natuurlijker overkomen. Deze is niet schoongemaakt en staat in zijn natuurlijke omgeving. De Bayan tempel staat eigenlijk nog in de jungle. Alle bomen zijn rond Angkor Wat weggekapt zodat deze ook geen schade kunnen toebrengen aan de beroemde tempel. Na de prachtige Bayan tempel gaan we op weg naar de lunch. We hoeven nergens over na te denken en dus ook geen ingewikkelde keuzes te maken over de lunch. De chauffeur brengt ons richting een lunchplekje waar we normaal niet zo snel zouden gaan eten. Er staan veel auto’s op de parkeerplaats maar er zitten alleen een paar Cambodjanen te eten. We worden naar het achterste gedeelte geleid in dit schitterende etablissement. Eenmaal achterin de zaak gaan de “magische” deuren open en betreden we een aircoruimte waar alle toeristen zitten. Ha ha ziet er wel een beetje gek uit. Het is er aangenaam verblijven. Het eten is dus al geregeld en we hoeven alleen het drinken uit te kiezen.
Het eten smaakt ons goed en na een half uur gaan we weer op pad richting de Tha Prom tempel. Dit is de bekende tempel die overwoekerd is door wortels van de bomen die op de tempel goeien. Deze tempel is zelfs zo bekend dat deze in 2001 ontdekt is door Hollywood. De film Tomb Raider met als Laura Croft Angelina Jolie is hier opgenomen. De verschijning van Angelina Jolie heeft onze gids ook niet koud gelaten. Hij heeft haar begeleid in het tempelcomplex en als hij het over haar heeft gaan zijn ogen nog glimmen. Nu denken wij dat er nog 396 gidsen zijn die haar begeleid hebben maar het is een leuk verhaal bij gebrek aan een echte scoop. Hij had het ook nog over haar mooie volle lippen ha ha. Dit was een opmerking die Hans de grond in boorde met zijn bewoording “het is vast botox”. De tempel was verder ook weer prachtig. Na deze tempel is er een eind gekomen aan onze excursiedag. Het is warm en we worden weer keurig bij het hotel afgezet.
De chauffeur meld ons nog dat hij ons morgen om 14.40 uur op komt halen voor onze Vietnam Airlines vlucht naar Luang Prabang in Laos. Morgen dus een dagje rustig aan veel koffie drinken en reizen.

1. Marijke Bax:
    2 juni 2016
    Vandaag in Zoutelande 12 gr (boven nul, dat wel) Maar dat mocht de pret ook niet drukken. Verschil mag er zijn....
  2. Marisca witkamp:
    2 juni 2016
    Vandaag Nidosdag. Heb je gemist maar het was gezellig in Stadskanaal. Veel plezier nog.
  3. Anita:
    3 juni 2016
    grappig jullie gezichten op de tickets.
    Prachtig de tempels