Sabaidee Laos

3 juni 2016 - Luang Prabang, Laos

Laos here we come!  We hebben alles heerlijk rustig aan gedaan vandaag. We hebben tenslotte vakantie. Rustig ontbeten en lekker zitten kletsen over wat we allemaal al meegemaakt hebben. Na het ontbijt gaan we onze tassen herschikken. We moeten tenslotte straks weer gaan vliegen. We moeten dan aan allerlei regeltjes voldoen qua handbagage etc. Na de herschikking hebben we uitgechecked in het hotel en gaan we richting de toeristenstraat die veel belovend ‘Pubstreet” heet. Deze straat is echt een aaneenschakeling van kroegen bars (emmers met allerlei drankjes door elkaar erin). Het lijkt of we in Lloret de Mar aangekomen zijn. Het enige verschil is volgens ons dat dit de speelplaats is van oudere toeristen vanaf twintig  jaar in plaats van zestien jarigen. Daarna duiken bij een Indiaas restaurant naar binnen om te lunchen. We vliegen namelijk precies op diner tijd met Vietnam Airlines en we zijn niet dol op vliegtuig voedsel. We genieten van een uitgebreide lunch en gaan terug naar het hotel waar de chauffeur ons om 14.40 uur ophaalt. Op de luchthaven aangekomen verloopt de incheck procedure soepel en ook de gebruikelijke veiligheidscheck gaat snel. Nu is het wachten geblazen op op onze vlucht welke om 16.55 uur zal vertrekken richting Luang Prabang Laos. In Azië moet je altijd weer afwachten of alles op tijd verloopt.Het vliegtuig komt een half uur te laat binnen . Met een vertraging van een half uur vliegen we uiteindelijk richting Luang Prabang.

In Luang Prabang moeten we eerst weer een visum kopen voor $ 35 dollar per persoon. De prijs van het visum is afhankelijk van het land waar je vandaan komt. Je raadt het al een Nederlandse komaf is goed voor de jackpot. Het visum kost het meest voor Nederlanders. Daar bovenop komt er nog een vage service charge  van $ 1 dollar voor elk paspoort. We lachen er beiden maar om en vinden het eigenlijk wel een grappige gang van zaken. Nu maar hopen dat we onze euro’s in een grote hoeveelheid kippen ( de lokale munteenheid) kunnen wisselen. En jawel ook hier hebben we weer de jackpot en zijn we direct na het wisselen vele miljoenen kippen rijker. We worden opgewacht door onze chauffeur die ons begroet  met “Sabaidee in Laos“ wat zoveel betekent als “welkom in Laos”. Hij brengt ons snel naar zijn gereedstaande vervoermiddel een busje voor 12 personen en we zijn met zijn tweeën. Het past echter weer wel bij ons gevoel van miljonair zijn. In kippen dan natuurlijk. Direct nadat we in ons luxe vervoermiddel plaatsgenomen hebben begint het met en hevige regenval. De regen komt letterlijk met bakken uit de hemel. Gelukkig zitten we droog.

Eenmaal bij het hotel aangekomen regent het nog steeds hard en is het 32 graden en half acht  ‘s- avonds. Het pad richting de receptie is prachtig verlicht door middel van grote lantaarns die op de grond staan. We worden snel en vakkundig begeleid door iemand van het hotel met een paraplu. Na een heerlijk koude lemongrass thee worden we onder de paraplu naar onze bungalow gebracht. Onderweg gaat eerst Berry op de trappen onderuit op zijn teenslippers en Hans doet hem na omdat hij Berry wilde redden. Daar was geen houden meer aan en dus lagen we allebei op de stenen trappen onderuit met een natte broek als gevolg. We hebben ons geen pijn gedaan dus daardoor kunnen we er wel om lachen. We worden ook wat ouder en dan ben je toch niet meer zo soepel.  Wat een prachtige bungalow hebben we. We hebben een groot balkon met uitzicht op de Mekongrivier. Alles is van hout opgetrokken met een palmbladeren dak. Wauw super mooi en heel romantisch doet het aan. Een geweldige regendouche een relax stretcher op je balkon en een bank op je kamer. Ongekende luxe. Nu hebben we in Laos bewust wat luxere accommodatie geboekt om lekker relaxt vakantie te vieren.  Wij zijn vooral erg nieuwsgierig naar vooruitgang in Laos. We zijn namelijk in 2001 ook in Laos geweest en toen moesten we alles met een backpack doen met de openbare bus deels over zandpaden.
Nu hebben we naar het schijnt een luxe boetiek hotel. We zijn benieuwd! We hebben in Luang Prabang twee vrije dagen omdat er een excursie afgezegd is. Het betrof een excursie naar de Pak Ou grotten met een lunch aan boord van een traditioneel Laotiaans schip. In 2001 zijn we als in de Pak Ou grotten geweest dus vinden we het niet zo heel erg. We vermaken ons wel in Luang Prabang en omgeving.

1. Marisca witkamp:
    3 juni 2016
    Echt leuk uitgebreid meereizen met jullie.
  2. Hans en Berry:
    3 juni 2016
    Wij vinden het ook leuk om te doen. Aan het einde van onze vakantie laten we van deze reisblog een boek maken. Zo kunnen we de ervaringen, reacties en foto's nog eens terug zien.
  3. Gerda:
    3 juni 2016
    Super mannen ik geniet ervan.
  4. Marijke Bax:
    3 juni 2016
    Heel veel kippen, gelukkig ook twee hanen om op deze kippen te passen!
  5. Anita:
    3 juni 2016
    Het is iedere dag een feestje om jullie blog te lezen en de mooie foto,s te bewonderen. Geweldig.
    Kevin is vandaag vertrokken naar India voor 7 weken.
  6. Hans en Berry:
    4 juni 2016
    Ook wij genieten als we jullie reacties lezen. Verweg maar toch ook weer dichtbij.
  7. Abdel:
    5 juni 2016
    zo te lezen hebben jullie het erg naar de zin...mooi verhaal mannen.
  8. Jos:
    6 juni 2016
    een rustdag is zeer welkom voor jullie gezien de uiteenlopende indrukken. wanneer vind je eigenlijk de tijd om verhaal te doen ?