Goedemorgen Myanmar

6 september 2019 - Nyaungshwe, Myanmar

Goedemorgen Myanmar. Wat hebben we heerlijk geslapen in ons bijzondere guesthouse. We zijn beide goed uitgerust en gaan deze nieuwe dag vol goede moed tegemoet. Nadat we een heerlijke douche hebben genomen gaan we richting de eetzaal. Zodra we de eetzaal binnenkomen worden we vriendelijk begroet door het personeel wat al klaar staat om ons van ons ontbijt te voorzien. Gisterenavond moesten we opgeven wat we als ontbijt wilde hebben. We beginnen met koffie, verse jus d’oranje en fruit. Daarna komen de geroosterde boterhammen met gebakken ei, tomaat en spek en zelfgemaakte jam. We proeven dat het met aandacht en liefde voor de gasten is klaargemaakt. Het smaakt ons heerlijk. Na het ontbijt gaan we onze tassen in pakken  om uit te checken. Zodra we de kamer uitkomen staat de “tassen jongen” al klaar voor onze deur om onze tassen naar het busje van Wai te brengen. Hier zeggen wij natuurlijk geen nee tegen want 25 meter met onze roltassen lopen is toch welke erg vermoeiend. Wij hebben daar zeker een fooi voor over. Hij blij en wij blij. Nadat we Wai een goedemorgen hebben gewenst stappen we in het busje en zijn we klaar voor vertrek. Het voltallige personeel staat bij de deur om ons uit te zwaaien. Zouden ze blij zijn dat we vertrekken of is het de Myanmarese vriendelijkheid. Laten we het maar op het laatste houden. Vandaag wordt het geen lange rit en gaan we goedgemutst richting onze volgende bestemming aan het Inle Lake. Onderweg doen we de pagode Kakku aan. Onvoorstelbaar wat een bouwwerk. Het complex bevat 2478 stupas. Enkele jaren geleden is een gedeelte met een zware storm verwoest. Je kunt nu goed zien welke ze na die vreselijke storm gerenoveerd hebben. Na nog even een plasje gedaan te hebben in een wc waar je beter je ogen kan sluiten om de vieze troep niet te zien gaan we richting onze volgende bestemming. Alvorens we naar ons busje lopen moeten we ons door een groep locals uit Yangon heen wurmen die ook de pagode bezochten en tegelijk hier inkopen gingen doen. Met name uien en knoflook zijn hier super goedkoop dus doen ze hier de inkopen voor het hele jaar. Een bezoekje aan de pagode is dan altijd meegenomen. De weg er naar toe gaat over kronkelende en hobbelige wegen. Het lijkt wel of onze nieren alle kant op gaan maar we klagen niet. Dit hoort er allemaal bij. Onderweg komen we maisvelden en rijstvelden tegen waar de locale bevolking druk aan het werk is. De grond hier is roodachtig bruin en volgens Wai is deze grond zeer vruchtbaar. De afgelopen dagen hebben we veel groen landschap gezien maar het groene landschap wat nu aan ons voorbij gaat overtreft alles. Wat een pracht. Bij één van de rijstvelden stoppen we om de vrouwen die op het veld aan het werken zijn op de gevoelige plaat vast te leggen. Ze laten dit allemaal toe met een grote glimlach. We hoeven geen toestemming te vragen in verband met de wet op de privacy. Gelukkig maar want dat scheelt ons een hoop tijd om dit in een document voorzien met een echtheid stempel te regelen. Na de nodige foto’s genomen te hebben vervolgen we onze weg. Rond half twee komen we aan bij ons het hotel. We checken in en krijgen te horen dat ze onze kamer hebben geüpgrade naar en luxere kamer. Nou luxe is die kamer wel. Dit slaat echt alles maar de details laten we maar achterwegen want dan gaat men nog denken dat wij van die luxepaarden zijn. Na onze spullen uitgepakt te hebben gaan we samen met Wai in het dorp Nyaung Shwe koffie drinken om daarna naar Red Mountain Estate Vineyards & Winery te gaan om de typisch Myanmarese wijn te proeven . We kregen iedere vier glazen wijn, twee wit en twee rood. De hoeveelheid wijn die in de glazen zat daar zou je een kind nog niet dronken mee kunnen voeren. De smaak van de wijn was allesbehalve lekker. Alle vier de wijnen roken en smaakte naar een synthetisch goedje. De nootjes die we erbij kregen waren als enige nog een beetje te nassen. Na dit proefavontuur zijn we terug gegaan naar het hotel om ons gereed te maken voor het diner nadat we eerst nog genietend van de ondergaande zon op het terras van het hotel van een heerlijke cocktail hebben genoten. Morgen weer een nieuwe dag waar we erg naar uitkijken. We gaan dan varen op het Inle Lake. Dit is één van de hoogtepunten van Myanmar met de beroemde vissers die op een wel heel speciale manier vissen. Ongetwijfeld zullen wij jullie daar morgen met het geschreven woord en beeldmateriaal verslag van doen.

1. Ilse:
    6 september 2019
    Wat is dat mooi groen! Prachtig.. ja begreep van Hans dat de wijn niet te nassen was 🤣🤣.
  2. Anita:
    6 september 2019
    wat een prachtig verhaal weer ziet er mooi uit.
    Ben toch ook wel benieuwd naar het mooie hotel. Ha ha
    Veel plezier morgen op he Inle lake
  3. Eddy & Inge:
    7 september 2019
    Dat uitzwaaien vanuit het guesthouse door al dat personeel.. vraag je je nu af als je bij klanten vertrekt of ze zwaaien omdat ze je zo aardig vinden of omdat ze blij zijn dat je vertrekt 🙃
    Wat een mooi geschreven verhalen met zo'n prachtige foto's!
  4. Marisca witkamp:
    7 september 2019