Historisch park Sukhothai

2 juni 2023 - Sukhothai, Thailand

Vandaag hoeven we geen gebruik te maken van Peter zijn chauffeursdiensten. We gaan fietsen door het historische park van Sukhothai. We besluiten alles deze ochtend op het gemak te doen. We hebben tenslotte vakantie. Nadat we alle ochtendrituelen gehad hebben gaan we op weg naar  ons ontbijt. We verblijven in een bungalow tegenover de ontbijtzaal.

Het ontbijtbuffet

Uiteraard wordt er in de ontbijtzaal door het personeel gewerkt met uiterste precisie. Eén medewerker komt naar je toe om je te verwelkomen en de volgende neemt je ontbijtbonnen aan. Een volgende medewerker vertelt je vervolgens dat je overal plaats nemen. Bij het ei station staan er drie plaatjes waaruit je een keuze kunt maken. De keuzes zijn gebakken eieren, roerei of omelet er staat vervolgens een medewerkster bij die je bestelling opneemt en deze vervolgens aan degene doorgeeft die het ei moet bereiden. Het lijkt een geoliede machine te zijn. Gelukkig hebben er door deze werkwijze veel mensen een baan. We merken dat de COVID ook hier behoorlijk heeft huisgehouden in de toeristische sector. Het is overal nog super rustig.

Na het ontbijt is het tijd om fietsen te gaan huren en richting het historische park te fietsen. Het historische park is op kleine fietsafstand bij ons hotel vandaan. Dat is maar goed ook want de temperatuur is alweer opgelopen tot 37 graden Celsius en er is weinig beschutting.

Wat een hitte

Eerst nog even water kopen bij de lokale super. Bij aankomst in het historische park worden we verwelkomt door een alleraardigste meneer die ons de weg naar de kassa wijst. In het park staan de ruïnes van de hoofdstad van het koninkrijk Sukhothai . Het staat op de wereld erfgoedlijst van UNESCO.

Het door stadsmuren omgeven park kan verdeeld worden in vijf zones, namelijk: centrum, noord, zuid, oost en west. Binnen deze stadmuren bevinden zich de overblijfselen van het koninklijk paleis en 26 tempels, waarvan Wat Mahathat (Thai’s noemen het Wat) de grootste is. In het gebied om het centrum bevinden zich binnen een straal van vijf kilometer nog 70 andere historische locaties. Deze zijn allen te bezoeken alleen niet door ons vanwege de extreme hitte die vandaag heerst. Naar het schijnt trekt het park jaarlijks duizenden bezoekers, wij hebben dan weer geluk , we hebben er welgeteld 11 gespot. Het handige is dat we gewoon door het park mogen fietsen dan vangen we tegelijk nog wat wind. Bij elke Wat /tempel moeten we eerst even bijkomen voordat we de Wat kunnen bezoeken.

Historisch park SukhothaiHistorisch park SukhothaiHistorisch park Sukhothai

We hebben weer op het heetst van de dag (flashback naar Cambodja maar dit keer ons wel goed ingesmeerd tegen de zon ) de tempels bezocht en hebben ze allemaal bewonderd sommigen al fietsend anderen die de moeite waard zijn lopend.

DSCN0210Wat Mahathat

We weten dat er nog twee buiten de ommuurde stad liggen waarvan er één de moeite waard is. We besluiten erheen te fietsen en hopen op wat beschutting van de bomen. Helaas mocht dat niet zo zijn. De eerste slaan we dan ook over en we fietsen weer verder richting de tweede. We weten dat deze zeker de moeite waard is. Zo goed als uitgeput komen we aan bij de laatste Wat van vandaag. Eerst moeten we een half uur bijkomen . Nadat we zijn bijgekomen kunnen we Wat Si Chum bezoeken. Dit is een ommuurde enorme Boeddha. Het ommuurde afgeslotene maakt deze Wat zo bijzonder. Het is een prachtig beeld.

Wat Si Chum

Een oudere Thaise dame zit geknield voor het Boeddha beeld met daarnaast haar wandelstok. Dit tafereel maakt het nog specialer.

Wat Si Chum

Na het bezoek aan Wat Si Chum is het echt tijd om ergens de airco in te duiken en iets te drinken. Het wordt een restaurantje dichtbij ons hotel wat eerst nog drie kilometer fietsen is. Bij aankomst bij het restaurant parkeren we snel onze fietsen, het water loopt inmiddels in straaltjes van ons hoofd. Eenmaal binnen in het restaurant is het alsof een waar paradijs zich voor ons ontvouwt. Het is hier aangenaam koel en als klap op de vuurpijl staat er ook nog een vitrine met allerlei heerlijke gebakjes. We besluiten dat het beter is nu een warme drank te nemen dan een koude al is een koude aantrekkelijker bij deze temperaturen, maar ter compensatie nemen we gewoon zo’n luxe gebakje bij onze cappuccino.

Dit hebben we wel verdiend na onze fietstocht

Daarna gaan we terug naar ons hotel, het is inmiddels 16.00 uur en het is tijd om even bij te komen van de hitte. Omdat de hitte zo afmattend is vallen we na een koele douche gelijk in slaap. Gelukkig worden we op tijd wakker om te gaan eten. En het eten was me daar lekker, garnaleloempia in een krokant jasje, een penang curry waarvan het water in de mond liep, deze werd afgeblust met een witte chardonnay en bruiswater.  We hebben het ons goed laten smaken.

GarnalenloempiaPenang Curry

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Eddy en Inge:
    2 juni 2023
    Wauw dat leest als een hele mooie dag! 26 tempels in 1 park, flink groot! Prachtige fotos weer.
  2. Anita:
    2 juni 2023
    wat een mooie dag hebben jullie gehad en zoveel gezien ondanks de hitte.
    Prachtige foto´s en verhaal
  3. Nico:
    3 juni 2023
    Dit ziet er geweldig en jaloersmakend uit. Geniet ervan mannen!!