Terug door de bergen naar Chiang Mai

10 juni 2023 - Chiang Mai, Thailand

We worden vanmorgen wakker en realiseren ons dat we al twee weken in Thailand zijn. De tijd gaat ontzettend snel als je hier bent. De ene dag zijn we actiever dan de andere maar we doen elke dag wel een activiteit. Vandaag gaan we de bergpassen weer trotseren om terug te gaan naar Chiang Mai. In Chiang Mai nemen we dan afscheid van Peter, onze fijne chauffeur. Hij twijfelt nog of hij familie gaat bezoeken in Chiang Rai of dat hij aanstalten maakt om terug te gaan naar Bangkok. Hij heeft vrijdag een dagtoer en wij hebben de transfer naar de airport in Bangkok bij hem geboekt voor aanstaande donderdagavond. Hij fungeert daarbij als tussenpersoon dus het kan goed zijn dat een collega ons ophaalt en ons naar de luchthaven brengt. We gaan het wel zien. Zover is het gelukkig nog niet.

Route van Pai naar Chiang Mai

Peter haalt ons om 10 uur op waardoor we alles op ons gemak kunnen doen. Eerst ontbijten en dan de laatste zaken inpakken en uitchecken. Wat een heerlijk resort was het in Pai.

Laatste blik op ons resortWachten op onze chauffeur die ons naar Chiang Mai brengt

We vinden Pai zeker geen must go om in een reisroute op te nemen maar toch zijn we blij dat we er geweest zijn. Het was een aangename afwisseling na alle tempels die we eerder bezocht hebben en na ons verblijf in het groene Mae Hong Son. Pai is een gezellig dorpje waar het levendig is.

Om 10 uur zijn we uitgecheckt en we zien het vertrouwde busje van Peter de straat inrijden. En zoals elke morgen stapt hij met een lach op zijn gezicht uit het busje en zegt สวัสดีตอนเช้า (goedemorgen). Vervolgens helpt hij ons met het inladen van de bagage en wij kunnen plaats nemen in ons busje. Wij reizen op een vrij luxe manier in vergelijking met de backpackers. Zij moeten in het dorpje een transfer met een soortgelijk busje boeken. Het verschil is dat zij met 13 man in zo’n busje zitten. Als we die busjes tegenkomen onderweg lijkt het wel of ze als haringen in een ton zitten.

Een foto van ons in de bus onderweg

Wij zitten inmiddels met de voetjes omhoog en Peter vertrekt richting Chiang Mai. Na een uurtje of twee stoppen we op de plek waar we op de weg naar Mae Hong Son ook gestopt zijn. Deze stop heeft nog een andere missie. Aangezien Peter niet met zijn busje bij ons hotel in Chiang Mai kan komen moeten we eerder uitstappen. Daar kunnen we hem natuurlijk niet bedanken en zijn fooitje overhandigen. Deze koffie/lunchstop heeft dus als doel hem te bedanken en zijn envelopje te overhandigen.

Onderweg aan de koffie en een foto gemaakt van ons met Peter de chauffeur

We spreken uit hoe fijn we het met hem hebben gehad. Hij was betrouwbaar, spreek goed Engels, rijdt uiterst voorzichtig, oppert eigen ideeën maar pusht deze niet. Kortom hij was fantastisch. We kunnen hem bij iedereen aanraden.

Na deze stop met de tip ceremonie rijden we in één keer door naar Chiang Mai. Eénmaal aangekomen in Chiang Mai nemen we afscheid van Peter en we zwaaien hem uit. We steken de straat over en lopen door het steegje naar het POR Thapae Gate hotel.

POR hotel waar we twee nachten verblijvenOns hotel in Chiang Mi

Zodra de incheck formaliteiten afgehandeld zijn is het tijd voor koffie met iets lekkers. Het weer is warm in Chiang Mai en we duiken snel een Japans koffietentje in om de hoek bij ons hotel. Daar hebben ze hele bijzondere gebakjes en met een lekkere koffie erbij is het goed toeven in de airco.

We hebben vandaag nog niet zoveel beweging gehad en ondanks de hitte besluiten we om toch een rondje “oude stad” binnen de stadsmuren te wandelen. We kunnen ook fietsen meenemen in het hotel maar daar zien we snel vanaf omdat er is nogal veel autoverkeer is in deze stad en hier rijd iedereen links. Vooral voor Berry is dat vragen om problemen (hij kijkt teveel om zich heen in plaats van op het verkeer te letten).

Een ijsverkoopster

We gaan vooral de benenwagen gebruiken en na het rondje ‘oude stad’  hebben we nog energie over om nog naar de avondmarkt te lopen en aansluitend te gaan eten.

Een cabrio? Dat is wel veel gezegdTaxi

Al met al hebben we vanmiddag in deze temperatuur nog 10 kilometer gelopen. Voldaan van de maaltijd en de wandeling komen we in de avond terug in ons hotel. Met een kopje koffie in de lobby praten we nog even na over de fijne tijd met Peter.

In het hotel bij de koffie corner

Morgen is het tijd voor de zondagmarkt , die gelegen is aan de straat van ons hotel. De activiteit van morgen wordt slenteren over de zondagmarkt en kijken of er nog iets leuks te koop is tussen alle toeristen prullaria. Op naar de zondag in Chiang Mai.

1. Jos:
    10 juni 2023
    Heb veel van jullie ondernemingen gelezen( best wel boeiend soms ) en over jullie schouders meegekeken, zijn er absolute hoogtepunten te noemen die je niet eerder hebt ervaren op jullie eerdere reizen. Liefs, Den Jos.
  2. Hans en Berry:
    11 juni 2023
    Absolute hoogtepunten die we nog nooit meegemaakt hebben waren er niet. De trail was wel bijzonder. Ons bezoek aan het ereveld waar Nederlanders begraven liggen die zijn omgekomen bij en tijdens de bouw van de Birma spoorlijn was wel indrukwekkend. Het bezoek aan de ‘Wolkentempel’ was ook bijzonder. Maar absolute hoogtepunten waren er niet echt. Misschien zijn we een beetje verwend wat dat betreft. Maar tot nu toe genieten we in ieder geval.
  3. Sonja Contant:
    10 juni 2023
    Ik heb met plezier jullie reis gevolgd.
    Ook heb ik van de prachtige foto's genoten
    Geniet nu nog maar lekker eventjes van de laatste daagjes in de rust zonder Peter.
    Bedankt dat ik mee mocht reizen in jullie avontuur ❤️
  4. Hans en Berry:
    10 juni 2023
    Onze reis is nog niet ten einde hoor. Maandag vliegen we naar Bangkok en blijven daar nog een paar dagen. Donderdag op vrijdagnacht vliegen we terug. Je bent nog niet van ons af 😂😂😂
  5. Pieta van Dalen:
    10 juni 2023
    Er gebeurde hier veel om mij heen maar het volgen van jullie prachtige reis en de foto’s en verslagen hebben mij heel erg goed gedaan te gek😍⭐️🧚‍♂️lieve groeten
  6. Hans en Berry:
    11 juni 2023
    Fijn dat met ons ‘meereizen’ voor jou een rustpunt was. En wij maar zweten en ploegen 😂😂
  7. Sonja Contant:
    🥰🤣🤣🤣
    Dan blijf ik gezellig bij jullie en reis lekker mee 🥰🥰❤️💋
  8. Pieta van Dalen:
    11 juni 2023
    Niet te vergelijken op zijn Rotterdams gezegd geestelijk tobben en de shit opvangen van veel mensen Pffffffff is zwaarder dat lijf loopt wel ha ha 🤔😂
  9. Pieta van Dalen:
    🤣🌹