Thailand, land van de glimlach

27 mei 2023 - Bangkok, Thailand

Vrijdag 26 mei 2023 is het dan eindelijk zover, na drie jaar afwezigheid vanwege Corona mogen we weer zonder restricties naar Azië reizen. We kiezen dit eerste jaar voor een veilige bestemming en besluiten om naar Thailand te gaan. We zijn al verschillende keren in Thailand geweest maar we hebben nooit de gebaande toeristische paden belopen. Dat gaan we we nu beleven. Voor velen van jullie zal het een feest van herkenning zijn. Het wordt een reis vol tempels,  Boeddha’s en culturele historie. We zijn al wakker voordat de wekker gaat. Om 06.30 uur kan Berry het echt niet meer uithouden. We moeten nog wat laatste dingen regelen om ons nest een beetje schoon achter te laten. Rond 10.00 uur vertrekken we richting Schiphol met twee travelbags vol spullen, die we hoogstwaarschijnlijk niet nodig hebben. Het is druk op de weg maar omdat we ruim op tijd vertrokken zijn komen we ruimschoots op tijd op Schiphol aan. We zetten koers naar P3 waar we de auto achterlaten en gaan op zoek naar de balie van Emirates. We vliegen met hun A380 jumbo naar Bangkok . Om 15.20 uur kiest de Airbus het luchtruim op weg naar onze eerste stop “Dubai “. Ook in de economy class wordt een uitgebreide maaltijd geserveerd met een verscheidenheid aan drankjes. De service aan boord is uitstekend . Dit keer hoor ik geen ronkende passagier naast me. Hans blijft gedurende de gehele vlucht klaarwakker. Eénmaal aangekomen in Dubai is het inmiddels 0:15 uur lokale tijd. Onze vervolg vlucht naar Bangkok vertrekt pas om 02:50 uur en we hebben genoeg tijd om een koffie te scoren en wat bling bling te kijken. Om de tijd te doden begint Berry onder het genot van een kop cappuccino aan het reisverslag . Dubai airport bruist dag en nacht van de energie en er is voldoende te beleven. De tijd gaat hier snel en in no time staan we dan ook weer in de rij voor het boarden van onze vlucht naar Bangkok. Hopelijk kunnen we tijdens deze vlucht de slaap vatten zodat we toch enigszins fris en fruitig aankomen in Bangkok. We hebben onze chauffeur Peter al bericht dat we in aantocht zijn ook al gaan we pas maandag van zijn services gebruik maken.  De vlucht verloopt prima we kunnen toch nog twee uurtjes de slaap vatten. Heerlijk wegdromen over alles wat we gaan beleven. Vijf minuten voor de officiële landingstijd landen we op Bangkok airport. Het is een drukte van jewelste en het kroelt letterlijk van de mensen van over de gehele wereld. We hebben geen visum meer nodig en willen dan ook aansluiten bij immigratie 1. Er staat Thaise bij de ingang naar immigratie nummer 1. Zij straalt uit dat ze de taak heeft de ingang van immigratie nummer 1met haar leven te beschermen tegen indringers van buiten af. Vriendelijk toch dwingend zegt ze tegen ons in haar beste Engels  “you you to three“. Berry dacht nog even dat ze een boom bedoelde, maar al snel werd duidelijk dat wij ons moesten begeven naar uitgang 3 van de immigratiedienst. Als we eenmaal door de douane zijn (na de nodige vingerafdrukken en foto’s waar we nooit echt charmant op staan) begeven we ons in gestrekte draf richting bagageband nummer 23. Zodra we daar aangekomen zijn liggen onze rugtassen vrolijk rondjes te draaien. Nu nog even Thaise Bahts regelen en dan naar de stad met behulp van de airportlink. Voor 90 baht totaal (€3,42) reizen we van de AirPort naar de stad . Even opfrissen, de tassen herschikken en douchen ……… daarna gaan we erop uit om een beetje te acclimatiseren en te wennen aan de temperaturen die hier gelden. Het is ruim boven de 30 graden en dat is wel even wennen hoor. Na ons verfrissingsritueel gaan we erop uit om een Thaise simkaart te kopen. Je kunt gewoon de lokale supermarkt binnen stappen om een Thaise simkaart voor 30 dagen te kopen. We kopen er twee en een alleraardigste dame zet de simkaart er ook voor ons in. Als we nu verdwalen dan kunnen we in elk geval online de weg naar het hotel vinden. Het is tijd om de inwendige mens eens wat extra aandacht te geven en onder het genot van een Pina Colada en een Summerbeach zitten we op straat in Silom waar het verkeer aan ons voorbij raast en de uitlaatgassen ons tegemoet komen.  Haha welkom in Bangkok……… het is ons gelijk duidelijk waarom we altijd graag in de backpackers wijk rond Khao San Road zitten. Hier is het namelijk gezellig met terrasjes en easy going publiek.  We besluiten om gelijk te gaan eten omdat de vermoeidheid nu boven komt. Het is overal happy hour waar je twee biertjes krijgt voor de prijs van 1. Nu we in een andere wijk zitten moet we nieuwe eettentjes ontdekken. Maar dat is gelukt we vinden in een achteraf straatje nabij ons hotel een eettentje met de inspirerende naam The Local Canteen. We bestellen bier een Mamasan curry en een Penang curry ……… de serveerster kwam nog vragen hoe heet het mocht want deze waren medium heet en misschien wilden we ze nog heter. Wooooooowwwww die waren heet !!!!!!!!. Gelukkig was het bier in de happy hour hahahaha.  We waren voldaan en zijn naar het hotel gelopen. Moeite moet slapen zullen we niet hebben ………

1. Marijke:
    27 mei 2023
    Hoi mannen, leuk om jullie verhaal te lezen!
    Hoe gaat het met jouw hielspoor Hans? Hopelijk beter/goed. Je zult het niet geloven, maar vanmiddag kreeg ik opeens steeds meer pijn in mijn rechter voet.... hielspoor? Dankzij paracetamol strompel ik al ietsiepietsie beter.
    Veel plezier, blijf gezond en geniet met volle teugen!
  2. Jan vabn Hunen:
    28 mei 2023
    Wat heerlijk, om zo met jullie mee te reizen. Wel wat onwerkelijk: een weekgeleden was het nog samen tafelen in Soest, hartverwarmend, en nu duizenden kilometers van elkaar verwijderd en toch weer dat nabijgevoel.
    Wel een bijzondere ervaring: ik, volop in de voorbereiding op mijn Vlie-vlucht, ben 'en passant' weer deelgenoot van een Azië-reis van jullie. Mijn ervaring heeft me geleerd hoe leuk het is met jullie op te reizen. Dit keer -wat mij betreft- een Azië-reisje tegen wel een heel laag prijsje.
    Geniet met volle teugen en doe dat in de wetenschap dat het een genot is voor meer dan twee!
  3. Eddy en Inge:
    28 mei 2023
    Het avontuur is begonnen voor jullie, heerlijk om mee te lezen! Ondanks de Pacific Ocean die nu tussen ons in zit verheugen we ons op jullie verhalen!