Chatuchak : Grootste weekend market ter wereld (Uhuh)

28 mei 2023 - Bangkok, Thailand

Vandaag staat een bezoek een de grootste weekend markt ter wereld op ons programma.

Natuurlijk is het gelijk een plek om te acclimatiseren. Als we deze markt en de daarbij behorende drukte aankunnen dan wordt de rest van onze trip een ‘appeltje eitje’. We hadden vanmorgen bijna het ontbijt gemist omdat we geen wekker gezet hadden. Versneld hebben we ons ochtendritueel afgewerkt en we zijn naar het ontbijt gegaan. Voor de liefhebbers is er deze ochtend een warme maaltijd die bestaat uit noodles, groente (broccoli) en pittige chilisaus. Er zullen ongetwijfeld lezers zijn die hiervan zouden smullen maar dit gedeelte van het ontbijtbuffet slaan we over om ons in versnelde pas naar het westerse gedeelte van het buffet te begeven. Dit was overigens uitstekend en er is voor elk wat wils. Na het ontbijt gaan nog even een beetje relaxen voordat we ons in de hitte (39 graden ) van Bangkok begeven. Het is zo warm dat Hans vannacht al verlangde naar de koelte van thuis. We moeten duidelijk nog even acclimatiseren.

Tijdens het relaxen kan Berry mooi uitvogelen hoe we het makkelijkst op de Chatuchak markt kunnen komen. Dat blijkt met de metro of de skytrain te zijn. We kiezen de skytrain omdat we dan wat van het leven in Bangkok vanaf bovenaf kunnen zien. Uiteindelijk komen we aan op het bewuste station en de skytrain loopt vrijwel helemaal leeg. Oei dat wordt een drukke bedoeling maar het voordeel is dat we de menigte gewoon kunnen volgen. Eénmaal op de markt kom je ogen en oren tekort . Zoals gezegd is het naar eigen zeggen van de Thai de grootste weekend markt ter wereld. Uhuh denken wij, wetende dat in elk land wel iets de mooiste, beste, grootste of kleinste te vinden is. We moeten echter wel bekennen dat deze Chatuchak markt indrukwekkende cijfers heeft. De Thai zeggen dat deze markt in Bangkok verspreid is over 35 hectare, verdeeld is over 26 secties waarbij iedere sectie weer onder verdeeld is in straten, die allen weer zijstraten hebben. De markt heeft 15.000 kramen en er komen per weekend 200.000 bezoekers. Gelukkig zijn die er niet allemaal vandaag. Als een kip zonder kop beginnen we gewoon ergens links en rechts af te slaan en voordat we het weten begeven we ons midden in de markt. Hier is werkelijk van alles te koop. Van kleding tot kunst en van kunst tot exotische slangen (gelukkig zitten die in kooitjes). De dierenafdeling slaan we over want in onze ooghoeken zien jonge hondjes en katjes . Dit lijkt een beetje op de voor Zeeuwen bekende vogeltjesmarkt in Antwerpen . De vroegere versie dan welteverstaan. Nadat we de dierenafdeling verder geskipt hebben komen we bij de groen afdeling met allerlei soorten planten. Het lijkt Intratuin wel en de planten zijn net zo groen. Ook worden er voetmassages aangeboden en bij het zien daarvan voelen we gelijk onze voeten. Een uitstekende plek om massages aan te bieden en er wordt ook fors gebruik van gemaakt. De meesten zijn volledig bezet maar in een zijstraatje kunnen we toch direct terecht. Heerlijk ff een half uurtje relaxen in de airco terwijl onze voeten gemasseerd worden. Na de massage voelen onze voeten aan alsof we op kussentjes lopen. We besluiten dan ook om het eerste deel van de terugweg met de skytrain te reizen en het laatste deel (zo’n 3,5 kilometer en gelukkig gaat het met Hans zijn hielspoor iets beter en minder pijn) te voet af te leggen om aan onze stappen te komen 😉. Nou dat hebben we net op tijd volbracht. We waren 5 minuten in het hotel en er brak me toch een regenbui los. Zoveel dat de straten hier gelijk blank staan. Dat wordt waden door het water om te gaan eten.

Het waden door het water bleek erg mee te vallen, om de hoek bij het hotel zit een alleraardigst restaurantje. Eénmaal binnen (buiten is de keuken) bleek het restaurantje niet uit te blinken qua entourage , we zien een paar lange tafels waaraan alleen Aziaten zitten. We concluderen dat het dan wel goed moet zijn. Gelukkig staan er foto’s op de kaart zodat we makkelijker kunnen kiezen . We hebben kip met cashewnoten, daarnaast nog wat gebakken rijst met groente en kip. Als voorgerecht hebben we gefrituurde garnalen in een krokant jasje. Dat bleek echter ons toetje te zijn omdat het pas na de cashewkip en rijst gereed was. Het eten smaakte heerlijk en het restaurantje bleek een voltreffer te zijn. Daarna nog even naar de beroemde Patpong /beruchte patpong nachtmarkt geweest. Wat daar allemaal te zien is …………… 😲. Rode oortjes kregen we ervan hahahaha.

Morgen gaan we “onze” Peter van  Peter Bangkok Taxi ontmoeten . We hebben hem via Tripadviser op goed geluk gevonden, hij had goede reviews voor dagtrips en we hebben de stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of hij ons als chauffeur wilde begeleiden op onze meerdaagse trip door Thailand . Hij vond het zo’n goed idee dat hij ons zelf begeleid in plaats van iemand van zijn personeel.  Hij gaat ons de komende 13 dagen vergezellen op weg naar Chiang Mai. Op hoop van zegen dat hij morgen ook komt opdagen……..🙏🏼.

1. Sonja Contant:
    28 mei 2023
    Spannend ik reis graag morgen met jullie mee ❤️❤️🥰🥰
  2. Anita:
    28 mei 2023
    gezellig de markten ben toch wel erg benieuwd naar de nachtmarkt hi hi
  3. Erna:
    28 mei 2023
    Mooi verhaal … ogen tekort wat er allemaal te zien is ,zintuigen prikkelend hihi😅👍😀😘
  4. Gerda:
    29 mei 2023
    Mis de foto's van de nachtmarkt 🙄
  5. Jan vabn Hunen:
    30 mei 2023
    Eerst nu besef ik hoe beperkt onze Soester markt is. Morgen een afspraak met Marjolein, mijn pedicure, ik vind haar geweldig. Maar op Thaise kussentjes lopen is naar ik vermoed toch van andere orde. Ik leg het aan haar voor.
    En dan de afdeling 'honden en katten'. Wat lopen jullie daar snel langs heen! Goed dat ik er niet bij ben, urenlang kan ik daar toeven.
    En dan die nachtmarkt: jullie verslag hult zich in nevelen en spreekt daarmee boekdelen! Die rode oortjes, ik zie ze voor me, alle vier en daarmee ga ik nu de nacht in met voetkussentjes, honden en katten, maar bovenal rode oortjes.
    Hans en Berry bedankt.
    Jan
  6. Hans en Berry:
    6 juni 2023
    Nou Jan van de week weer onze voetjes laten verwennen een heel uur lang. Dat is zo ontspannend dat je tijdens de voetmassage in slaap valt.