Verder naar het groene noorden

6 juni 2023 - Mueang Mae Hong Son District, Thailand

Vroeg uit de veren deze morgen, om 06.00 uur gaat de wekker. We moeten direct opstaan want om 08.00 uur komt Peter ons al ophalen. We hebben een lange reis voor de boeg naar Mae Hong Son. Na een versneld ochtendritueel zitten we voordat we er goed en wel erg in hebben in Peters busje op weg naar Mae Hong Son.

Zo doen ze dat in Thailand scheelt een extra rit

Ondanks dat de afstand maar 241kilometer bedraagt zullen we er 7 uur en 15 minuten over doen om Mae Hong Son te bereiken. In totaal zijn we twee keer gestopt wat al met al hooguit 45 minuten in beslag heeft genomen.

Eerst moeten we het drukke verkeer van Chiang Mai achter ons laten om zo de voet van de bergen te bereiken. Peter heeft besloten om via Pai naar Mae Hong Son te rijden. De weg van Chiang Mai naar Pai heeft 762 bochten over een afstand van 130 kilometer. We kijken elkaar veelbetekenend aan en hopen dat we deze weg zonder te kotsen kunnen trotseren. Peter zegt dat er onderweg zogenaamde kots plekken zijn en dat die met een bord worden aangegeven. Jaja denken wij, eerst zien en dan geloven.

Het leuke van zo’n slingerende weg rondom de bergen is dat je telkens een ander uitzicht hebt aan elke kant van de berg. Voordat we daadwerkelijk aan de bochtige weg beginnen stoppen we nog even bij een eettentje waar alle reizigers het laatste voedsel kunnen nuttigen voordat ze de bochtige bergwegen van het noorden kunnen trotseren. Wij besluiten het alle drie bij een kop koffie te houden, we hebben een stevig ontbijt genomen. Terwijl wij aan de koffie zitten wordt er achter ons druk gekookt. Hier zitten de kippen niet op stok maar hier hangen ze inmiddels gewoon aan een stok.

Zusterlijk samen hangen

Wij hoeven hier geen gebakken kip stukjes met cashewnoten te nemen want dan zijn we morgen vast en zeker aan de formule 1️⃣ kak. We gaan ons busje in en luisteren wat muziek en een podcast soms met de oogjes toe en dan weer met de ogen open om van het verassende landschap te genieten. Een heleboel (haarspeld) bochten verder zien we opeens een bord langs de kant van de weg ………… jawel hoor we zijn gearriveerd bij de kotsplek. We kunnen het niet laten om het bord te fotograferen en wij vinden dat we het goed doorstaan hebben.

Waarschuwing in verband met de slingerwegen

Heel wat bochten en uren verder stoppen weer bij een uitkijkpunt. Tijdens deze stop kunnen we even de benen strekken en van het uitzicht genieten. Naast ons stopt een songthaew volgepakt met westerse jongelui die op excursie zijn.

Een Songthaew

Wij zijn blij dat we niet met zo’n songthaew reizen. Van het uitzicht kunnen we weinig genieten omdat er hevige donkere wolken in een razend tempo op ons afkomen.

Mist en regen op hoog niveau

We kunnen nog net de overkant van de weg bereiken als de wolken openbreken. We worden letterlijk getrakteerd op een tropische regendouche. De jongelui springen in de songthaew waarvan de zijkanten inmiddels dicht zijn gemaakt met plastic en weg zijn ze weer. Onze Peter vindt het beter nog even te wachten voordat we de berg afdalen.

Nadat de regen een kleinbeetje is gaan liggen dalen we verder af. De mooie uitzichten volgen elkaar in rap tempo op .

Om 15.15 uur bereiken uiteindelijk ons eco resort. Het is werkelijk schitterend, zo groen en fris, zo idyllisch…….

Aankomst bij ons resort na ruim zeven uur rijdenOnze ‘bungalow’Zie video

We hebben een huisje in de natuur met uitzicht over de groene tuin vol rijstvelden, bananenbomen en een infinitypool met uitzicht op de bergen.  Als het weer (nu regent het tropische buien) het toelaat gaan we hier morgen een natuurwandeling maken van ongeveer 8 kilometer. De stevige stappers staan gereed.

Nu nog een beetje relaxen en genieten van de omgeving al regent het buiten alweer stevig. We zitten droog dus ons kan verder niets gebeuren.

Zomaar een paraplu

1. Eddy en Inge:
    6 juni 2023
    Wauw zoveel bochten! Daar zouden wij jaloers op zijn geweest al is dit wel het andere uiterste! Maar de beloning is groot zo te lezen en zien.
  2. Pieta van Dalen:
    6 juni 2023
    Hé wat een bijzondere reis ook een beetje lijden en prachtig zo’n kotsplek ha ha . Ik vind dat al die beschrijvingen waard zijn om er een boekje van te maken ik schrijf mij in voor een exemplaar 🤗😂
  3. Hans en Berry:
    6 juni 2023
    We gaan eens op onderzoek uit of we een uitgever kunnen vinden die daar belangstelling in heeft. Hoeveel exemplaren kunnen we voor jou alvast in bestelling zetten? 😂
  4. Pieta van Dalen:
    6 juni 2023
    Ligt eraan hoe duur het is😍
  5. Anita:
    6 juni 2023
    Wij hebben ook de route naar Pai gemaakt. Bordje kotsplek zijn we niet tegen gekomen Hi Hi.
    Mooie route en gezellig plekje.
  6. Ilse:
    7 juni 2023
    Hahahaha wat een geweldig bord kotsplek!
    Kun je die voor me meenemen.. 😂😂
  7. Hans en Berry:
    8 juni 2023
    We denken dat we daarmee niet door de douane komen anders hadden we het natuurlijk met alle liefde voor je meegenomen voor in je ‘buitenhuisje” 😉