Bamboe dagje

8 juni 2023 - Pai, Thailand

We kunnen ontspannen opstaan en alles op ons gemakje doen. Nog even genieten van de mooie idyllische omgeving. Voordat we naar het drukke Pai gaan. Peter komt ons om 10.00 uur ophalen.

Nadat we gedoucht zijn gaan we richting het ontbijt. We bestellen de door ons gewenste eieren en nemen plaats aan de rand van de ontbijtruimte. Doordat het een open ruimte is heb je het gevoel alsof je midden in het groen zit. Dit resort blijft een bijzondere plek. Terwijl we ontbijten worden we eerst aangesproken door een Aziatische mevrouw die ons vraagt hoe lang we hier zijn en of de de befaamde trail al hebben gelopen. Zij blijkt uit de VS te komen en reist in haar uppie door Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. Wow dat zijn een heleboel landen in één reis en laten wij nu in al die landen één of meerdere keren geweest zijn. Ze vraagt ons het hemd van het lijf en we zitten gezellig te keuvelen als een gezin uit Singapore achter haar vraagt waar wij vandaan komen en of de trail te lopen is op sandalen. Wij lijken wel een lokale touroperator haha. We adviseren hen om navraag te doen bij de controle post om te zien of het haalbaar is en vertellen het gezin dat we uit Nederland komen. Aangenaam verrast laat de vrouw het boek zien wat hun zoontje aan het lezen is. Het gaat over één van de bekendste Nederlanders aller tijden denk ik. De zoon leest namelijk een boekje over Anne Frank en het boekje bevat foto’s van het beroemde achterhuis. De Singaporese verteld dat ze meermaals in Amsterdam zijn geweest en daar ook het Anne Frank huis hebben bezocht. Bijzonder en goed dat zo’n jong iemand aan de andere kant van de wereld leest over de gruwelijkheden van destijds. Het is tijd om afscheid te nemen want het is inmiddels 09.45 uur en we moeten nog uitchecken. We lopen door de lobby en daar zit onze Peter al met een grote glimlach op ons te wachten. Oepsss we hebben ons vergist in de tijd. We hadden blijkbaar om 09.30 uur afgesproken. Hij zegt dat we rustig aan kunnen doen en de jongens om onze tassen op te halen worden richting onze bungalow gestuurd.
Een leuk feitje: op de foto hieronder staat op de balie een foto van Brad Pit en Angelina Jolie die hier ook geweest zijn

Uitchecken
Zo doen ze dat voor je

Binnen vijf minuten zijn we paraat en kan onze bamboedag beginnen. Onze eerste stop richting Pai zal zijn bij de bamboe brug op een half uur rijden van ons resort. De tweede en laatste stop zal zijn bij de Tham Lot Cave. Hier gaan we op een bamboevlot varen door de grot.

Ons bus(je) 🤣Ons busje

We komen al bijtijds aan bij de bamboe brug en het is er nog erg rustig. De naam zegt het al deze brug is volledig gemaakt van bamboe en loopt dwars door de rijstvelden naar ………. juist ja een tempel. Er is geen toerist te bekennen en dat snappen we wel omdat er nog heel weinig rijst geplant is.

De boemboe brug

Enkele rijstvelden zijn groen en we besluiten om daar dan ook de foto’s te maken alsof het lijkt of alles zo mooi groen is. In werkelijkheid liggen er nog droog en dor bij. We lopen over de brug richting de tempel (maar we zijn tempelmoe dus gaan er niet in) en maken nog wat foto’s van de brug en de omgeving.

Vele gezichten

Nadat Peter zijn foto’s voor Instagram heeft gemaakt vervolgen we onze weg richting de Tham Lot Cave. Het is volgens Peter ongeveer anderhalf uur rijden door de bergen. De laatste 10 kilometer gaan over modderige wegen door enkele gehuchtjes richting de beroemde grot. Zodra we uitstappen valt het warme vochtige weer als een klamme deken op ons. Peter gaat niet met ons mee de grot in, hij zal ondertussen lunchen en zal op ons wachten. De Tham Lod Cave is een adembenemende grot tussen Pai en Mae Hong Son bijna op degens met Birma. Het is een magische plek met eeuwenoude doodskisten, muurschilderingen, enorme meervallen, prachtige rotsformaties, glinsterende stalactieten-, mieten en pilaren, en een kilometerslange ondergrondse rivier waarop we een gedeelte gaan bevaren.

Zodra we bij de entree komen om kaartjes te kopen worden we gewezen op een bord wat zegt dat er een dam doorgebroken is en de grot waarin de bamboevlotten varen niet open is. Niks spannend avontuur op een bamboevlot door de grot. Tsja en gewonder de andere grotten hoeven we niet want dat hebben we al eerder gedaan deze vakantie. Toch willen we jullie een foto laten zien van hoe het had kunnen zijn 🥲.

Tham Nam Lod wildleder and nature education centre

We troosten ons met de gedachten dat het op de foto was vele malen mooier is dan in het echt. We gaan bij Peter zitten en drinken koffie terwijl hij eet.

Koffiestop

We vinden het mooi geweest en gaan richting onze accommodatie in Pai. Pai is een klein bergdorpje in het noorden van Thailand. Dat klinkt misschien niet zo spectaculair, maar dat is het stiekem wel. Het is zo’n bestemming die alles heeft. Aan de ene kant vind je er het traditionele, Thaise plattelandsleven met akkers en rijstvelden. En aan de andere kant vind je er een gezellige mix van hippies en hipsters die genieten van de sfeer en de goedkope prijzen. Natuurlijk is er ook een hippe avondmarkt op walkingstreet.

Eénmaal aangekomen begint het wauw effect. Wat een geweldige accommodatie. De diffuser met huisparfum staat aan op onze kamer.

Onze hotelkamer in Pai

Zo is het goed vertoeven

Op ons balkon

Er staan verse lychees en ander fruit. Er liggen bloemen op het bed. We vallen van ene verbazing in de andere. Ons bed wordt voor ons opengelegd in de avond en op ons kussen vinden we een lief briefje met een sleutelhanger in vorm van een olifant. Op ons balkon dromen we even weg in de hanging chair voordat we richting de avondmarkt gaan en het dagverhaal nog even schrijven.

Het schrijven van het dagverhaal

1. Marijke:
    8 juni 2023
    Door jullie verhaal hoor, ruik, proef, zie en voel ik jullie reis. Geweldig!
  2. Anita:
    9 juni 2023
    Zo herkenbaar jullie blog over Pai wij vonden het er erg leuk
    Prachtig hotel